[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 30-1, oktober 2010

Wat te bewijzen is (50)

M. Kindt
Een verrassend(!) bewijs van de stelling dat de som van de hoeken van een boldriehoek groter is dan 180° wordt geleverd door Simon Stevin (PDF).

Doorvertelwiskunde – een activiteit die integreert

J. van Maanen
Wat kan er in de klas gebeuren als een leerling een verhaal of opdracht navertelt die hij of zij van horen zeggen heeft? Wiskundigen kennen dat wel: je hoort een mooi probleem en vertelt het door aan iemand anders. Hier komt een aantal aspecten bijeen: de opdrachten en verhalen die de klas op deze manier inkomen, maken vaak deel uit van de zeer lange traditie van plezierwiskunde, zijn uitdagend, gaan meestal over de grenzen van de schoolwiskunde heen en dragen bij aan het gevoel van eigenwaarde van de verteller. In deze zin integreert het verschillende wiskundige aspecten (PDF).

Vertakte verstekverbindingen: principes en wiskunst

K. Verhoeff & T. Verhoeff
Een verstekverbinding koppelt twee balken met identieke dwarsdoorsnede zodanig dat de ribben van de balken netjes over de verbinding heen doorlopen. Als er meer dan twee balken samenkomen in een punt, spreken we over een vertakte verstekverbinding. Tom Verhoeff en Koos Verhoeff gaan in op deze verbindingen (PDF).

Rekenniveau van VO-scholieren: onder de maat?

E. M. van Dam
Neemt het rekenniveau in de loop van het voortgezet onderwijs af? Eva van Dam onderzocht of dit écht zo is. Ziehier de resultaten van dat onderzoek (PDF).

Twente Academy

F. Altena
In het kader van de Twente Academy vindt een groot aantal wiskundige activiteiten plaats, bedoeld voor leerlingen van het vwo. Floor Altena geeft een overzicht (PDF).

De boom staat niet ver van de appel

H. van Wijk
Rencontre-getallen geven aan op hoeveel manieren je een serie voorwerpen kunt laten wisselen van positie bij vooraf gekozen aantallen ‘zwervers’ en ‘plakkers’. Met een ‘soort’ driehoek van Pascal zijn deze getallen te berekenen. Henk van Wijk legt uit hoe dat in z’n werk gaat. Als statisticus werkte hij voor de Universiteiten Wageningen en Utrecht (PDF).

(Hoog)begaafde leerlingen in de wiskundeles

S. Sjoers
Wat te doen met (hoog)begaafde leerlingen in de wiskundeles? Er zijn drie basisbehoeften waaraan moet worden voldaan om intrinsieke motivatie te bewerkstelligen: relatie, competentie en autonomie, aldus Suzanne Sjoers van het aps in Utrecht. Ze vertelt haar ervaringen met leerling Thijs (PDF).

Beweging in wiskunde

L. Tieman
Lotte Tieman raakte onder de indruk van de theorie van Gardner over de meervoudige intelligenties van leerlingen. En ze besloot deze theorie als uitgangspunt te nemen voor het ontwikkelen van lessen die de afgebeelde vrijdagmiddagsleur zouden moeten gaan doorbreken. In een persoonlijk relaas bericht ze over het succes (PDF).

Open Course Logic in Action

J. van Benthem & J. Jaspars
De open course Logic in Action is in principe bedacht en geschreven voor eerstejaarsstudenten van de Universiteit van Amsterdam die met logica te maken hebben. Logica is veel meer dan alleen een onderdeel van wiskunde of filosofie. Tijdens de openingslezing van de vorige nwd werd duidelijk dat deze open course ook leerlingen uit het voortgezet onderwijs kan aanspreken. Johan van Benthem en Jan Jaspars laten zien waar de open course over gaat (PDF).

 
[an error occurred while processing this directive]