[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 32-2, december 2012

Ketens van songtitels in de Top 2000

R. Kooij, E. Boertjes & J. de Wit

Luistert u tussen Kerst en Nieuwjaar ook altijd naar de Top 2000? Heeft u zich wel eens gerealiseerd dat deze ultieme kerstbeleving ook aanleiding kan zijn tot wiskundige eindejaarsoverwegingen? Hoe kun je bijvoorbeeld ketens van songtitels maken waarvan het laatste woord van de vorige titel het eerste woord van de volgende vormt? Hierop gaan Robert Kooij, Erik Boertjes en Joost de Wit nader in, waarbij het p-np-probleem om de hoek komt kijken (PDF en uitgebreide versie in PDF).

Geef leerlingen de ruimte

X.J.P.A. van Mierlo

Rekenen staat sterk in de belangstelling, ook in het vmbo. Maar hoe besteed je daar aandacht aan? Dit kan onder andere door mee te doen aan de Grote Rekendag, een erkend fenomeen in het basisonderwijs dat nu ook de vleugels uitspreidt naar het vmbo. Xaviera van Mierlo vertelt over de ervaringen met een opdracht rond de stelling ‘Leerlingen hebben minder ruimte dan biologische kippen’ en legt verbanden met de referentieniveaus rekenen (PDF).

Wat te bewijzen is (59)

M. Kindt

In deze editie van Wat te bewijzen is wordt de Stelling van Ptolemaeus aan het vergeetboek ontrukt, waarbij enkele mogelijke bewijzen de revue passeren (PDF).

Uit de ivoren toren: ontwikkeling in kennis van afgeleiden

G. Roorda

In maart van 2012 promoveerde Gerrit Roorda op een onderzoek naar de manier waarop vwo-leerlingen kennis over afgeleiden ontwikkelen. Dit artikel geeft een impressie van het onderzoek en zoomt in op het gebruik van verschillende methoden om de snelheid in een punt te berekenen (PDF).

Het 6E-model

B. Windels

Ben je een docent die in de klas de touwtjes graag strak in handen houdt, maar ook aandacht wil besteden aan het ontdekkend leren door de leerlingen? Of laat je je leerlingen hun eigen weg zoeken, maar wil je een aantal leerprocessen toch van dichterbij begeleiden? Het 6E-model, een instructiemodel om effectief en motiverend wiskundeonderwijs te realiseren, biedt dan een handvat. Bart Windels licht het toe en beantwoordt veelgestelde vragen (PDF).

Max Dehn en paspuzzels met veelvlakken

P.W.H. Lemmens

Er bestaat geen eindige collectie veelvlakken die als een paspuzzel aan elkaar gezet kunnen worden tot een regelmatig viervlak of tot een recht blok. Max Dehn was de eerste die dit bewees. Tegenwoordig komt daarbij de Dehn-invariant ter sprake. Maar die heeft Max Dehn niet zelf uitgevonden, en over zijn oorspronkelijke werk uit 1900 is nog weinig algemeen bekend. Piet Lemmens geeft een kijkje in het werk van Dehn (PDF).

Vakdidactiek in de opleiding tot eerstegraads wiskundeleraar

B. Zwaneveld

De kwaliteit van het Nederlandse wiskundeonderwijs staat ter discussie. In deze discussie wordt de cruciale rol van de docent benadrukt. Maar wordt de docent wel goed opgeleid, bijvoorbeeld qua vakinhoudelijke en vakdidactische kennis? In dit artikel, dat voortkomt uit het elwier-project, inventariseert Bert Zwaneveld het wat en hoe van de vakdidactiek in de Nederlandse opleidingen tot eerstegraads wiskundeleraar en plaatst dit in een internationaal perspectief (PDF).

[an error occurred while processing this directive]