Samenvatting
Inhoud
Toelatingseisen
Checklist competentie
Studiebelasting
Bijeenkomsten
Download
Literatuur
Profiel opleider
Bijeenkomsten
Vijftien bijeenkomsten van elk drie uur.
-
Introductie
-
Kennismaking
-
Inventarisatie van de verwachtingen van deze module
-
Invullen competentielijst invullen om de eigen leervragen scherp te krijgen
-
Opstellen vragenlijst voor de eigen cursisten om maatwerk te kunnen leveren en deze lijst na de bijeenkomst uitwerken tot een cursistprofiel
-
Taalverwerving van laagopgeleide Nederlandssprekende volwassenen tot en met niveau 2F/Functioneel taalonderwijs
-
Terugkoppeling cursistenprofiel: uitwisselen van ervaringen
-
Uitleg van (het belang van) functioneel taalonderwijs voor NT1
-
Uitleg van de werkwijze tijdens deze module: zelfstandig werken en werken in leerteams
- Taalverwerving/ Brainstorm over de diverse thema’s
-
Samenstellen van leerteams en het opstellen van spelregels voor het werken in leerteams
-
Brainstorm over de verschillende thema’s rond taalverwerving
-
Taalverwerving/ Resultaten kennisvergaring rond de thema’s
-
Presentatie per leerteam waarin alle antwoorden op de onderzoeksvragen zijn verwerkt.
-
Vaststellen hiaten in de informatie en voorstellen voor acties
-
Na de bijeenkomst: lesvoorbereiding en uitvoering
-
Taalverwerving/ Toepassing in de praktijk
-
Uitwisseling praktijkervaringen: voorbereiding en uitvoering van een les(onderdeel)
-
Brainstorm over een bijeenkomst met een externe expert (gastdocent) op het gebied van taalverwerving: vragen maken, programma bijeenkomst vaststellen, taken verdelen
-
Taalverwerving/Gastdocent
-
Bijeenkomst met gastdocent volgens vooraf afgesproken protocol.
-
Standaarden & eindtermen ve taal
-
Kennis peilen rond Standaarden en Eindtermen ve
-
Interactieve presentatie over Standaarden en eindtermen ve en Handreiking
-
Opzoekvragen Standaarden en eindtermen ve
-
Standaarden & eindtermen/beoordelen teksten, lees- en schrijftaken
-
Het niveau bepalen van teksten en leestaken
-
Het niveau bepalen van schrijfvaardigheid
-
Standaarden & eindtermen/beoordelen mondelinge vaardigheden
-
Het niveau bepalen van luisterteksten en luistertaken
-
Het niveau bepalen van spreek- en gesprekstaken
-
Handreiking
-
Bespreking van de instrumenten van de Handreiking en de toepassing daarvan
-
Voorbereiding es(onderdeel) waarbij de instrumenten uit de Handreiking gebruikt worden.
-
Didactische werkvormen
-
Uitleg didactische werkvormen
-
Carrousel didactische werkvormen
-
Na de bijeenkomst: Toepassing didactische werkvormen in de praktijk
-
Leermaterialen
-
Uitwisseling van ervaringen met leermaterialen
-
Selecteren van de juiste leermaterialen in relatie tot cursistenprofiel
-
Toepassing in de praktijk
-
Evaluatie en monitoring
-
Presentatie toetsen
-
Discussie over nut en noodzaak van toetsen
-
Opstellen en toepassen van evaluatiecriteria
-
Beoordeling
-
Invullen competentielijst
-
Uitwisseling in leerteams en plenair over de competenties
-
Criteria afsluitende les bespreken
-
Na de bijeenkomst: les voorbereiden en uitvoeren
-
Afsluiting
-
Bespreking beoordeling op basis van dossier en afsluitende les
-
Schriftelijke evaluatie van de module
-
Bespreking evaluatie van de module
-
Vervolgstappen: hoe blijven we leren?
Een gedetailleerde beschrijving van de bijeenkomsten wordt gegeven in de handleiding (zie Download)