Samenvatting
Inhoud
Toelatingseisen
Checklist competentie
Studiebelasting
Bijeenkomsten
Download
Literatuur
Profiel opleider
Bijeenkomsten
-
Introductie
- Kennismaking
- De module: verwachtingen en competenties
- Beelden van rekenen
- Praktijksituaties en functioneel rekenen
-
Functioneel rekenen en de doelgroep
- Terugblik gesprek met leerder
- Doelgroep en rekenen: profielen van leerders
- Kaders voor rekenen in de VE
-
Didactiek van functioneel rekenen
- Ontwerpen betekenisvolle rekentaken
- Didactische uitgangspunten en modellen bij functioneel rekenen
-
Leerteams en onderzoek
- Pitches over praktijkervaringen
- Samenstellen leerteams en afspraken over onderwerp en spelregels
-
Leerlijnen in de praktijk: Taal en rekenen in samenhang
- Taal en rekenen in de praktijk
- Samenhang taal en rekenen (theorie)
- Tijd voor leerteams: verwerken feedback op plan van aanpak
-
Leerlijnen in de praktijk: meetkunde en ICT
- Meetkunde: dagelijkse praktijk, ontwerpen en didactiek
- ICT bij meetkunde
- Tijd voor leerteams
-
Rekenproblemen, rekenangst en mindset
- Achtergrond bij rekenproblemen en rekenangst
- Aanpak rekenproblemen en rekenangst
- Rekengesprekken
- Tijd voor leerteams
-
Leerlijnen in de praktijk: meten
- Terugblik rekengesprek en casusbeschrijving
- Meten in de praktijk
- Didactiek van meten en een activiteit ontwerpen
- Tijd voor leerteams
-
Leerlijnen in de praktijk: getallen en bewerkingen
- Praktijksituaties: getallen overal
- Domein getallen van basisonderwijs naar VE (leerlijn)
- Didactiek en inhoud in de VE (keuzes, rm)
-
Adaptieve hulp en internationaal perspectief
- Scaffolding
- Vragen stellen
- Rekenvaktaal en dagelijkse taal.
-
Leerlijnen in de praktijk: verhoudingsproblemen oplossen
- Verhoudingen in de praktijk: alledaagse situaties en taal
- Didactiek: Rekenmodellen (strook, getallenlijn, verhoudingstabel) en oplossingsstrategieën.
-
Leerlijnen in de praktijk: procentenproblemen oplossen
- Procenten in de praktijk
- Didactiek: Rekenmodellen (strook, getallenlijn, verhoudingstabel) en oplossingsstrategieën.
-
Leermaterialen
- Uitwisselen ervaringen met leermaterialen
- Analyseren opbouw, didactiek, leerlijnen in materiaal
- Selecteren van materialen passen bij cursistenprofiel
-
Feedback, monitoring, toetsing en beoordeling
- Nut en noodzaak van toetsing
- Diverse vormen en functies van toetsen
- Bepalen voortgang -> diverse instrumenten op bruikbaarheid beoordelen.
- Rubrics bij leerlijnen (uit handreiking standaarden en eindtermen)
-
Afsluiting
- Terugblik op ontwikkeling en leeropbrengst: theorie en praktijk
- Vooruitblik naar 'zelfstandig leren in de praktijk'
- Evaluatie module
Een gedetailleerde beschrijving van de bijeenkomsten wordt gegeven in de handleiding (zie Download)