Grote Rekendag op De Windroos in Wijk bij Duurstede

De afgelopen week zijn de kinderen op verschillende manieren bezig geweest met rekenen. Hieronder volgt een beschrijving van één van die activiteiten.

De kinderen van groep 7/8 organiseerden het maken van een levende staafgrafiek.
Wij waren erg benieuwd welke vraag de kinderen zouden bedenken en op welke manier de organisatie zou verlopen. Na afloop verzuchtte Shanta: "Weet je wel hoe vermoeiend dit is! Daar is mijn basketbaltraining niets bij!"

Nadat we in de klas een levend staafdiagram gemaakt hadden van een van de vragen, die gemaakt waren voor de enquête, was mijn vraag: als we een staafdiagram met de hele school willen maken, welke vraag zouden we dan moeten stellen?
In groepjes werden vragen bedacht die vervolgens met elkaar besproken werden.
Sommige vragen vielen af, omdat: kleuters geen favoriete popgroep hebben; omdat je soms de naam van net die precieze kleur niet weet (je weet wel, zoiets als blauw... turkoois ja; nou dat los je op, want dan kleur je bladen en laat je ze daartussen kiezen). Er bleven twee vragen overeind staan. Na een stemming werd beslist dat de beste vraag was: "Wat eet je 's avonds het allerliefst? ".

Er gingen 6 kinderen aan het werk om ervoor te zorgen dat we op vrijdagmiddag, tijdens de weeksluiting, allemaal in een staafgrafiek kwamen te staan.
Regelmatig rapporteerde het groepje de plannen in de klas. Wij werden zo betrokken en konden meedenken. Tijdens de eerste rapportage vertelden de kinderen:
We hebben besloten dat de kinderen moeten kiezen uit: pasta - poffertjes - pannenkoeken - pizza - patat en overig. We willen eerst in de hal aan iedereen de bedoeling vertellen. Dan zeggen wij dat bijv. de pizzakinderen mee moeten komen. Zij moeten dan hun jas aantrekken en wij brengen ze naar een plek op het plein.
Fleur merkt op dat het dan erg chaotisch wordt in de hal. Dat beaamt iedereen, maar wat dan? We kunnen ze uit de klas ophalen, maar dan moeten we eerder de vraag bekend maken of ...
De groep gaat er verder over stoeien en komt de volgende dag met een schitterend plan om de kinderen uit de klassen op te halen. Wel zijn hier maar liefst 15 kinderen voor nodig! Maar de bedachte organisatievorm is echt super.
Waar wordt nog meer over gedacht?
  • om het een eerlijke grafiek te laten zijn, moeten kinderen echt zelf kiezen, dus niet met vriendjes meelopen. Goed uitleggen dus.
  • de vakken moeten niet te klein gemaakt worden; we weten van te voren niet hoeveel er in een vak komen, dus goed gokken en vooral ruimte geven
  • we maken een kolom van 5 kinderen op een rij; dat telt makkelijker dan bijv. 3 op een rij. Ook wordt de rij zo niet zo lang en past het beter op het plein.
  • kleine kinderen moeten vooraan staan. Da's beter voor het maken van de foto vanaf het dak
  • de plek wordt uitgezocht, rekening houdend met de plaats van de fotograaf. Dan blijkt dat het plein daar niet echt op berekend is!
  • Er worden posters gemaakt, om de plekken aan te geven. Later zeggen de kinderen dat die posters eigenlijk te klein waren.


De grafiek voorspellen

Na afloop deden we in de klas nog iets wat eigenlijk vooraf moet gebeuren: de grafiek voorspellen. Slechts vier kinderen hadden de winnaar niet goed voorspeld. Maar misschien kwam dat wel omdat achteraf voorspellen toch anders is dan vooraf.

Natuurlijk kwamen er na afloop ook meer ideeën over hoe zo'n staafgrafiek beter in beeld gebracht kon worden; wat je er meer mee zou kunnen doen. En er waren ook kleuters die na afloop heel verbaasd vroegen: "Hilde, wanneer krijgen we nou patat?"

Maar toch...een prachtig gezicht en een mooie afsluiting van deze Grote Rekendag.

Lia Oosterwaal
Leerkracht groep 7/8 Vernieuwingsschool Windroos