Afrekenen met afval | | 148 views | home | Engelse versie | |
Lesmateriaal, voor onderzoekend leren |
Onderbouw wiskunde dag (owd) 2022 | Afrekenen met afval In Nederland is in 2021 statiegeld ingevoerd op kleine plastic drinkflesjes, zodat er minder in zee terechtkomen. Maar ook dichter bij huis en school kan afval een probleem zijn: kauwgum en sigarettenpeuken op straat, zwerfvuil rondom scholen en supermarkten, etensresten die ratten aantrekken enzovoort. Met afval kun je ook op een positieve manier omgaan: door het gescheiden in te leveren kan veel materiaal hergebruikt (gerecycled) worden. Dan wordt afval een waardevolle grondstof. In deze opdracht ga je onderzoeken hoe het zit met huishoudelijk afval. Eerst bekijk je gegevens over Nederland, dan doe je een onderzoek in en rond je school. Je verzamelt gegevens en analyseert ze. Tenslotte maak je een plan voor je school om (nog) beter met afval om te gaan.
|
OnderbouwWiskundeDag Gedurende de OnderbouwWiskundeDag werken de leerlingen in teams van 3 a 4 leerlingen gedurende een dag aan een 'grote' wiskundige (denk)opdracht waarin probleemoplossen centraal staat. Dit resulteert in een eindproduct (werkstuk). Inhoudelijk sluit deze opdracht (voor zover mogelijk) aan bij de nieuwe doelen voor de onderbouw. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. Onderbouw wiskunde dag |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|
Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset OnderbouwWiskundeDag) |