|
home
|
|
|
Cursus voorjaar 2011 - Horeca
|
Eerste bijeenkomst 19 april 2011
14.00 - 17.00
- Referentiekader: referentieniveaus rekenen: wat en hoe
- Stand van zaken m.b.t. toetsing en invoering
Resultaat: u kent het referentiekader, heeft zicht op de verschillen tussen de niveaus, en bent op de hoogte van de stand van zaken m.b.t. invoering en toetsing/examinering.
Presentatie (pdf)
Huiswerk
Tweede bijeenkomst 10 mei 2011
14.00 - 17.00
- Rekendidactiek en leerlijnen
- Hoe leren leerlingen rekenen in het basisonderwijs?
- Hoe bouw je daarop voort in vmbo en mbo?
Resultaat: U heeft kennisgemaakt met: de huidige rekendidactiek in het basisonderwijs; enkele leerlijnen; niveaus van oplossen en de rol van modellen; verschillende vormen van oefenen.
Presentatie (pdf)
Huiswerk
- Onderzoek de rol van modellen en contexten in je eigen methode voor breuken, procenten en verhoudingen. Neem een voorbeeld mee
- Ga in de eigen opleiding op zoek naar voorbeelden van of aanknopingspunten voor rekenen. Denk bijvoorbeeld aan:
Kwalificatiedossier ('09/'10) Gesprek met docent andere (praktijk)vakken Situatie in praktijklokaal of bij ander vak (maak bijv. foto) Een 'ding' uit de opleiding uit ander vak: werktekening, tabel, meetinstrument .....
- Neem voorbeeld(en) volgende keer mee
- Neem je eigen rekenmethode mee (als je die hebt)
Derde bijeenkomst 24 mei 2011
14.00 - 17.00
- Rekenen in de praktijk van vmbo en mbo
- Visies op rekenen
- Drieslag rekenen
- Rekenen en andere vakken (vmbo) en de beroepsopleiding (mbo)
Presentatie (pdf)
Resultaat: U heeft kennisgemaakt met het drieslagmodel functioneel rekenen; u heeft inzicht in en handvatten voor de uitwerking van drieslagmodel in eigen school/opleiding en voor het verrijken van het rekenonderwijs met en 'naast' de rekenmethode
|
|
Verwijzingen
|
Copyright 2010-2011 Freudenthal instituut