[an error occurred while processing this directive]
kop
| home | kop

Cursus voorjaar 2011

foto

Algemeen

Bijeenkomsten te Leusden, een groep van 15 docenten BBL

Eerste bijeenkomst - 17 januari 2011

In deze eerste bijeenkomst worden de 'kaders' behandeld: Wat is de aanleiding om op deze manier over rekenen te praten in het mbo en wat moet er precies gebeuren?

Powerpoint (pdf)
Huiswerk:

  1. Lees het artikel van Maike Houting: Waar cijfers weer getallen zijn.
  2. Doe een hoofdrekenactiviteit met uw groep/klas en rapporteer kort over de ervaringen
  3. NB: aanvullende opdracht voor de mensen die er de eerste keer niet bij waren: neem volgende keer een voorbeeld mee van een 'som' op niveau 1F (basisonderwijs), niveau 2F (vmbo en niveaus 1,2,3 van mbo) en niveau 3F (niveau mbo 4). Kijk in de powerpoint en praat met je collega's om deze opdracht te kunnen uitvoeren.

Tweede bijeenkomst - 1 februari 2011

didactiek van rekenen: Powerpoint (pdf)

Huiswerk:

  1. Onderzoek de rol van modellen en contexten in je eigen boek vaktheorie voor breuken, procenten en verhoudingen. Neem een voorbeeld mee (neem je theorieboek mee)
  2. Voorbereiding volgende keer 'de praktijk':
    • Ga in de eigen opleiding op zoek naar voorbeelden van of aanknopingspunten voor rekenen. Denk bijvoorbeeld aan: Kwalificatiedossier ('09/'10)
    • Gesprek met docent andere (praktijk)vakken
    • Situatie in praktijklokaal of bij ander vak (maak bijv. foto)
    • Een 'ding' uit de opleiding uit ander vak: werktekening, tabel, meetinstrument .....
    • Neem voorbeeld(en) volgende keer mee
    • Neem je eigen rekenmethode mee (als je die hebt)

Derde bijeenkomst - 10 februari 2011

praktijk van rekenen in mbo: Powerpoint (pdf)

Huiswerk:

  • Maak overzicht van wat nodig is om ideaal rekenonderwijs te realiseren
  • Maak een lijst van rekenvaardigheden bij je eigen theorievak
  • Noteer je eigen scholingsvragen

Vierde bijeenkomst - 2 maart 2011

rekenen en amarantis

De groep
foto
clemens
foto
douwe
foto
eric
foto
fred
[foto]
dirk
[foto]
peter-henk
foto
hans
foto
jan
foto
theo
foto
ton
[foto]
jan
Rekenen en de BBL: vijf tips
  1. Zorg ervoor dat het rekenen in de vaktheorie extra aandacht krijgt (jullie tonen zelf aan dat het er al goed in zit)
    foto foto foto foto foto foto foto foto
  2. Zorg voor een aparte onderhouds-lijn van rekenvaardigheden met behulp van een oefen website (bijv. www.beter-rekenen.nl)
  3. Zorg voor examentraining die voorbereidt op het examen (prototypes 2F en 3F)
  4. Koop een rekenmethode voor jezelf (bijv. Gecijferd), niet voor je leerlingen
  5. Doe zelf een 2F- of 3F-toets om een idee te krijgen wat er al op de markt is (en wees kritisch!)
Verwijzingen


Clemens maakt een ronde langs de praktijklokalen op zoek naar rekenvaardigheden:
foto foto foto foto foto foto


Copyright 2010-2011 Freudenthal instituut
[an error occurred while processing this directive]