[an error occurred while processing this directive]
kop
kop

Cursus Rekencoach 2012

| Home | Over deze cursus | Amarantis cursussen | Verwijzingen |
| Bijeenkomsten | 13 december | 10 januari | 31 januari | 7 februari | 14 februari |

Rekencoach

Algemeen

De opleiding is bedoeld voor docenten MBO en VO (VMBO) die een centrale rol (gaan) vervullen op het gebied van rekenen in het team. De cursus wordt uigevoerd door Cinop en Freudenthal Instituut en bestaat uit acht dagdelen en individuele coaching.

Dagdeel 1 + intervisiebijeenkomsten

  • Overzicht opleiding en planning afspraken
  • Vaststellen persoonlijke leerdoelen

Dagdelen 2, 3, 4 en 5

  • Inzicht in de domeinen en bijbehorende leerlijnen van het referentieniveau rekenen.
  • Inzicht in het model Drieslag Rekenen en de implicaties ervan voor rekenen in het curriculum van de eigen opleiding(en).
  • Het opstellen van een opleidingsspecifiek rekenprofiel of een format daarvoor. Het hoe en waarom van een rekenprofiel en het vertalen van beroepseisen naar (aanzetten voor) concrete rekentaken op het vereiste niveau.
Doel/resultaat
Aanzet voor een rekenprofiel en leerlijn rekenen voor het eigen domein of de eigen (beroeps) opleiding met daarbij een of meerdere passende rekentaken.

Dagdelen 6, 7 en 8

  • Intervisiebijeenkomsten waarin teruggekeken wordt op de ervaringen in de eigen teams en feedback daarop.
  • Aanpak teamtraining Rekenbeleid en reken ontwikkelende didactiek in de beroepsvakken en uitwisselen van ervaring.
  • Uitwisselen ervaring over inzet (zelf ontwikkelde) rekenproducten in de teams/bij de deelnemers.
  • Ontwikkelen van eigen coachingsvaardigheden.
Doel/resultaat
  • De cursist is in staat anderen te begeleiden;
  • De cursist heeft zich op eigen (sterke en zwakke punten) aandeel in de begeleiding van (vak) collega’s in het team.

Einddoelen

Aan het eind van de opleiding rekencoach
  • Heeft de cursist ervaring opgedaan met het formuleren van rekenopdrachten passend bij de eigen opleiding op een passend referentieniveau.
  • Heeft de cursist gewerkt aan het uitzetten van leerlijnen rekenen voor zijn eigen discipline en/of domein en is in staat anderen te begeleiden bij hetzelfde proces.
  • Is de cursist (mbo) in staat een rekenprofiel op te stellen voor zijn eigen opleiding/domein en is in staat van daaruit (aanzetten voor) concrete rekentaken op het gewenste niveau te formuleren. Hij heeft dit reeds gedaan voor zijn eigen discipline en domein en is in staat anderen te begeleiden bij ditzelfde proces.
  • Is de cursist (vmbo) in staat om binnen beroeps- of vakgerichte contexten van de opleiding rekenopdrachten te herkennen en (in aanzet) te formuleren, die passen in een leerlijn rekenen gericht op 2F.
  • Is de cursist in staat zijn collega’s te begeleiden, motiveren en enthousiasmeren voor rekenactiviteiten in de breedste zin van het woord.
  • Is de cursist op de hoogte van het beleid en de processen die gaande zijn rondom het rekenonderwijs. Hij is hierbij actief betrokken en kan dienen als vraagbaak voor collega’s en als adviseur voor beleidsmakers en managers.
  • Is de cursist in staat zich te handhaven als ‘spin in het rekenweb’ van alle bij rekenonderwijs betrokken collega’s, zoals rekendocenten, vakdocenten, bpv-ers, managers, etc.
  • Is de cursist in staat te signaleren waar behoefte is aan sturing, ondersteuning of advies.

Kortom
De rekencoach:
  • Kan het zelf.
  • Kan het overbrengen (begeleiden, enthousiasmeren).
  • Kan het aansturen en signaleert knelpunten.

Copyright 2011 Freudenthal instituut / Cinop / Amarantis
[an error occurred while processing this directive]