[an error occurred while processing this directive]
kop
kop

Vervolgcursus rekenen Graafschap College

| graafschap cursussen | bijeenkomsten | onderwerpen | huiswerk |

Onderwerpen

  • Eigen rekenvaardigheid van betrokken rekendocenten zal gedurende de cursus een rol spelen (korte opdrachten)
  • Omgaan met verschillen. De verschillen in de groepen zijn groot. Wat moet een rekendocent doen om dit in goede banen te leiden?
  • Methode-gebruik: digitaal en niet-digitaal. Graafschap College kiest voor Startrekenen van Deviant. Branches kiezen zelf voor de verhouding digitaal en niet-digitaal. In de cursus aandacht voor de mogelijkheden (en tekortkomingen) van beide aanpakken. Tevens is er aandacht voor keuzes maken in de methode.
  • Ontwikkelen van een visie op rekenen en afgeleid daarvan op goed rekenonderwijs binnen de eigen branche. Verschillende aspecten van visies op rekenen en rekenonderwijs worden uitgediept en we gaan aan de slag met verschillende methoden om een visie te ontwikkelen met een team.
  • Leerlijnen:  voor rekendocenten is het van belang om zicht te hebben op de leerlijnen rekenen en de bijbehorende didactiek.  Daarnaast krijgt het  overbrengen van deze kennis aan het team en het inzetten ervan voor de vormgeving van het rekenbeleid en het rekenonderwijs aandacht. Hoe borg je de leerlijnen in je onderwijs?
  • Rekenstrategieen: welke rekenstregtegieen zijn er bij de diverse onderwerpen? hoe rekenen jouw deelnemers? welke strategieen gebruiken ze? Hoe speel je daarop in em help je ze verder?
  • Implementatie van de Drieslag Rekenen: De drieslag rekenen is op dit moment in de meeste opleidingen nog een denkmodel of een toekomstperspectief. Hoe geef je er handen en voeten aan: Wie betrek je erbij? Wat heb je nodig? Wie krijgt welke rol? Hoe ontwerp je passende rekenmaterialen samen met je team?
  • Zwakke leerlingen: hoe bied je die goed en effectief rekenonderwijs? Wat zijn zwakke rekenaars? Wat hebben ze nodig en hoe kan je dat in je branche organiseren?
  • Organisatie van het rekenonderwijs in de branche op korte en lange termijn. De huidige situatie wordt in kaart gebracht en geanalyseerd: waar zitten sterke en zwakke punten, zowel op het vlak van organisatie, als van resultaten. Hoe monitor je dit en wat doe je met de uitkomsten. Welke modellen zijn er om rekenonderwijs te organiseren? Hoe passen die in je eigen branche?

Copyright 2011 Freudenthal instituut
[an error occurred while processing this directive]