De rol van taal in rekenen
Deze cursus wordt aangeboden op basis van de ervaringen binnen het zogenaamde
Lamavoc project
(een Erasmus+ project: Language in mathematics in vocational education)
In toenemende mate wordt in het beroepsonderwijs integrale aandacht besteed aan de basisvaardigheden
taal, rekenen en digitale vaardigheden, alle essentieel in beroep, burgerschap en schoolloopbaan.
Geletterdheid en gecijferdheid liggen in deze aanpak dicht bij elkaar,
en mbo-studenten hebben er baat bij dat er een heldere relatie wordt gelegd tussen rekenvaardigheden
en de rol die taal daar bij speelt.
In deze cursus gebruiken we materiaal dat is gemaakt in het Europese project Lamavoc,
en kijken we hoe een gezamenlijke aandacht voor rekenen en de talige aspecten daarvan
omgezet kan worden in effectieve lessen.
08 mei 2019
Inleiding, taalgericht vakonderwijs, oefenen met enkele inhouden (verhoudingen, procenten, verbanden).
Tussen bijeenkomst 1 en 2 wordt door de deelnemers ook eea uitgeprobeerd in de klas.
Powerpoint
05 juni 2019
Reflectie en uitwisseling, voorbeelden van lesmateriaal.
Powerpoint
Tijden: 16:30 – 19:30 inclusief maaltijd
Uitvoering
Monica Wijers en Vincent Jonker, Universiteit Utrecht.
Vanuit ROC Nijmegen zijn bij de voorbereiding betrokken: Peter van Eldonk en Nus Sielcken.
|
|
Toelichting
Elk schoolvak heeft zijn eigen taal. De taal van rekenen-wiskunde (o.a. tekst, symbolen en visuele representaties) heeft specifieke kenmerken, en woorden kunnen een specifieke betekenis krijgen ('verhouding', 'oplossen', e.d.) Neem nu dit voorbeeld:
Taal is nodig om te kunnen begrijpen:
Geschreven taal in methoden, websites, bord en toetsen
Mondelinge taal: wat de leraar en de andere leerlingen zeggen
Taal is nodig om te kunnen praten en schrijven
Praten: meedoen in de les o.a. vragen stellen, aanpak verwoorden
Schrijven: notaties gebruiken, uitwerkingen opschrijven etc.
Lamavoc
In het project Lamavoc wordt lesmateriaal ontwikkeld voor:
- Grafieken
- Verhoudingen
- Procenten
|