Schatten

Schatten: Ervaringen en lessuggesties

Suggesties voor gebruik in de klas

Individueel: Als extra oefening voor die leerlingen die moeite blijven houden met een bepaald onderdeel (bijvoorbeeld het rekenen met breuken en procenten).
Tweetallen: leerlingen kunnen dan de oplossingen bespreken en overleggen wat "handig" is, een stimulans voor leerlingen om duidelijk te maken wat ze bedoelen en wat ze denken.

Klassikaal bespreken van:
- "Handige" rekenstrategieën
- Verband tussen de verschillende bewerkingen (bijvoorbeeld breuken en procenten), dit is een belangrijk punt, omdat inzicht hierin betekent dat leerlingen daar "handig" gebruik van kunnen maken
- Wat levert nou veel punten op (snelheid, het precieze antwoord?)
- Is schattend rekenen altijd sneller?, zijn er sommen die je "gewoon" weet?

Plaats in de basisvorming
Het programma Schatten sluit aan bij de volgende kerndoelen, onderwerpen en leerdoelen:
Kerndoel 2
B Rekenen, meten en schatten

De leerlingen kunnen problemen oplossen, waarbij zij om uitkomsten te berekenen kunnen kiezen tussen hoofdrekenen, de zakrekenmachine, handig rekenen of cijferen. Ze kunnen de daarbij noodzakelijke bediening correct uitvoeren.
Onderwerp Schattend rekenen, klas 1
Leerdoel 1 Handige hoofdrekenstrategieën ontwikkelen en gebruiken.
Leerdoel 2 Orde van grootte van een uitkomst bepalen.
Onderwerp Procenten, klas 2
Leerdoel 1 Verhoudingsvraagstukken oplossen, zowel schattend als exact.
Leerdoel 5 In eenvoudige gevallen breuk en percentage met elkaar in verband brengen.
Onderwerp Breuken, decimale getallen en de zakrekenmachine, klas 2
Leerdoel 1 In eenvoudige gevallen de samenhang zien tussen verhoudingen en breuken.
Voorbeeld: 'een op de drie Nederlanders' interpreteren als '1/3 deel van
het aantal Nederlanders'.
Leerdoel 2 Breuk, decimaal getal, deling en 'deel van' met elkaar in verband
brengen. Voorbeeld: waar zinvol 3/4 interpreteren als 3 : 4, of 4 van 3, of
3 x 1/4, of 0,75 keer.
Onderwerp Praktisch rekenen, klas 3 (B traject)
Leerdoel 2 Rekenen met grote en kleine getallen.
Leerdoel 7 Schattend rekenen zowel in kale sommen als in toepassingen.

Lesbrief bij het Wiskie-programma Schatten
© wisweb.nl 2003 - 2012