[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 22-3, maart 2003

Herziening Profielen: verdomming als beleid

Jan de Lange

Een reactie op Ruimte maken en keuzes bieden. (PDF).

Nationale Wiskunde Dagen 2003

Chris Zaal

Tijdens de afgelopen Nationale Wiskunde Dagen is er een forumdiscussie gehouden over de Tweede Fase-plannen. Chris Zaal tekende de uitspraken van de panelleden en de reacties uit de zaal voor u op. (PDF).

Daniëlle uit VWO 4b en de politiek

Jurrie Reiding

Wij zijn er allemaal tegen, lijkt het. En toch komen die plannen ergens vandaan. Is er dan niemand te vinden die een ander geluid kan laten horen? Het antwoord luidt 'ja'. Jurrie Reiding, docent scheikunde en anw, neemt het op voor alle Daniëlles en Daniëls. (PDF).

Wiskunde en de natuurwetenschappen staan samen sterk

Gabby Zegers, Ad Mooldijk en Harrie Eijkelhof

Wiskunde is een struikelblok voor natuurprofielleerlingen. Hoe kan het programma aangepast worden, zodat wiskunde samen met de natuurwetenschappen aantrekkelijke natuurprofielen kan vormen? (PDF).

Uithuilen en opnieuw beginnen

Sieb Kemme

Veel tranen over de kaalslag van de wiskunde in de profielen. Maar wanneer iedereen uitgehuild is kan er nagedacht worden over alternatieven. Sieb Kemme had zijn ogen zo snel droog dat hij nu al een voorzet geeft voor een nieuw programma voor havo en vwo. Wie reageert? (PDF).

Een halve eeuw computers in Nederland

Gerard Alberts

Vijftig jaar geleden genereerde de arra I een random getal. Het was de ouverture van een klinkende geschiedenis. Letterlijk: het verdere verloop van de ontwikkeling van de computer wordt geschetst aan de hand van de geluiden die deze apparaten produceerden. (PDF).

De vergelijkbaarheid van open en meerkeuzevragen bij wiskunde in het VMBO

Hans Kuhlemeier en Melanie Steentjes

In het voorjaar van 2002 maakten ruim tweeduizend vmbo-leerlingen een wiskundetoets zowel in de open als de meerkeuzevorm. In dit artikel doen Hans Kuhlemeier en Melanie Steentjes verslag van het onderzoek en de resultaten. (PDF).

Wat te bewijzen is (20)

M. Kindt

Over permutaties en polynomen. (PDF).

Steekproeven in de accountantscontrole

Paul Batenburg

Accountants doen het met steekproeven. Paul Batenburg legt uit hoe dat in z'n werk gaat aan de hand van een getallenvoorbeeld. (PDF).

Veelvlakkenprijsvraag

Marco Swaen en Chris Zaal

In samenwerking met de stichting Ars et Mathesis organiseert het wiskundetijdschrift Pythagoras dit jaar een Veelvlakkenprijsvraag. Marco Swaen en Chris Zaal leggen de spelregels uit. (PDF).

Drie keer vierkanten

Aad Goddijn

De terugkeer van een rubriek. Aad Goddijn heeft een drietal vraagstukken voor u bedacht. Het thema van de vragen is het vierkant. Vol verwachting ziet hij uw reacties tegemoet. (PDF).

Wiskundeonderwijs en visuele problemendetectie bij leerlingen

Olly Satoer

Dyslexie, dyscalcie en nu is er ook nog fixatie disparatie. Het grote voordeel van fixatie disparatie is echter dat dit te verhelpen is. Wat fixatie disparatie is en hoe je dat als wiskundedocent kunt herkennen, leest u in dit artikel van Olly Satoer. (PDF).

Wurls13

Gerard Koolstra

De 'National Library of Virtual Manipulatives for Interactive Mathematics'. Dat is de volledige naam van een Amerikaanse site vol met wiskunde-applets. Gerard Koolstra neemt u mee naar deze site en bekijkt de verschillen en de overeenkomsten met het Nederlandse equivalent: 'Wisweb'. (PDF).

Economie en wiskundige vaardigheden; een probleemsignalering

Alphons Mantel en Joost Klerks

Niet alleen het vak natuurkunde 'verkwalificeert', het is ook de tendens die waarneembaar is in het vak economie. En dat is een verkeerde ontwikkeling, aldus Alphons Mantel en Joost Klerks. (PDF).

[an error occurred while processing this directive]