[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 30-3, april 2011

Levende Statistiek, een module voor vwo wiskunde D

J. van Eeghen & L. de Wreede

Op het Stedelijk Gymnasium te Leiden is de module Levende Statistiek uitgeprobeerd, Een verslag van Jacob van Eeghen en Liesbeth de Wreede (PDF).

Alicia Boole Stott en Archimedische veelvlakken

P.W.H. Lemmens

Ongeveer honderd jaar geleden publiceerde Alicia Boole Stott haar destijds originele ideeën over de constructie van Archimedische lichamen. Piet Lemmens vond het de moeite waard om daar nog eens aandacht aan te besteden (PDF).

Wat te bewijzen is (52)

M. Kindt

Van slim gebruik van wiskunde in de Tweede Wereldoorlog tot hoe je dan wél de inhoud van een piramide (of kegel) berekent (PDF).

Samenwerkend leren

M. Tourné

Tijdens de lerarenopleiding komt iedere aspirant-docent ze tegen: de samenwerkingsvormen die in de wiskundeles gebruikt kunnen worden. Maar gebruiken we ze ook? Marjolein Tourné zet ze nog eens op een rijtje en voegt er een zeer bruikbaar voorbereidingsformat aan toe, gebaseerd op eigen ervaringen (PDF).

Day for Change

C. Mens

Het lesmateriaal dat Stichting Day for Change maakt, blijkt ook in de wiskundeles te gebruiken. Onno van Elsacker en Jos Arends van de Daltonschool Helen Parkhurst gaven er een workshop over tijdens de vorige NWD. Claartje Mens bericht over de Day for Change Klasse!Actie (PDF).

Lesgeven met computers in de klas

P. Drijvers

Lesgeven met computers, hoe doe je dat? Hoe verhoudt zich dit tot een 'gewone' les? Welke mogelijke werkvormen dienen zich aan en welke blijken minder geschikt? En hoe hangen de keuzes van docenten wat betreft deze werkvormen samen met hun ideeën over wiskunde, onderwijs en ICT? Paul Drijvers probeert deze vragen te beantwoorden door de praktijken van enkele docenten in kaart te brengen (PDF).

Boekbespreking: Pythagoras en de rechtvaardige rechters

M. de Hond (PDF)

Concreet of abstract?

D. De Bock, J. Deprez, W. Van Dooren, M. Roelens & L. Verschaffel

Een aantal jaar geleden deed het onderzoek van Jennifer Kaminski veel stof opwaaien. Wiskunde kon het beste van abstract naar concreet geleerd worden. Johan Deprez uitte zijn twijfels over deze uitkomst onder andere in deze Wiskrant. Door het experiment uitgebreid te herhalen en uit te breiden, worden die twijfels nu empirisch onderbouwd. Een verslag van Dirk de Bock, Johan Deprez, Wim van Dooren, Michel Roelens en Lieven Verschaffel (PDF).

NWD 17

R. van Oord

Wordt er ook échte wiskunde bedreven tijdens de Nationale Wiskunde Dagen of gebeurt dat iedere keer net niet? Rob van Oord ging op zoek en beschrijft de rijke oogst (PDF).

 
[an error occurred while processing this directive]