[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 31-3, maart 2012

Wiskunde voor kansarme jongens in de achttiende eeuw

J. Krüger

In de achttiende eeuw was er in de Republiek een groot tekort aan vakmensen met een goede wiskundige opleiding. Scholen waar onderwijs gegeven werd in wiskundige vakken waren schaars, duur en van wisselende kwaliteit. Halverwege de eeuw ontstond de Fundatie van Renswoude, met als doelstelling arme getalenteerde weesjongens een vakopleiding te geven, waarvoor een grondige beheersing van wiskunde de basis vormde. Jenneke Krüger bespreekt in dit artikel enkele aspecten van dit onderwijs (PDF).

Een leuke les: wiskunde in populaire spelletjes

K. Kaspers

In deze aflevering van de rubriek Een leuke les vindt u een aantal activiteiten die u met leerlingen kunt doen en waarin populaire computerspelletjes centraal staan. Tot wat voor wiskundig denkwerk kunnen de spelletjes aanleiding zijn? Op deze vraag gaat Kim Kaspers in voor de spellen The Amazing Mind Reader, Tetris en Bubble Struggle. (PDF)

Enhancing mathematics teaching at the interactive whiteboard: background and ideas

D. Miller

De laatste jaren hebben digitale schoolborden op grote schaal hun entree gemaakt in de Nederlandse wiskundelokalen. Maar wat doe je ermee als docent? Deze vraag leeft natuurlijk niet alleen in ons land, maar bijvoorbeeld ook en Engeland, waar het Interactive Whiteboard (IWB) al eerder gangbaar is geworden. In dit artikel beschrijft Dave Miller, een gebruiker van het eerste uur en internationaal erkend expert op dit gebied, op welke manier je in je les van deze borden gebruik kunt maken (PDF).

Wat te bewijzen is (56)

M. Kindt

Van constructies van driehoeken uit drie gegevens (deels al bij Euclides te vinden!), naar de onmogelijkheid om wortel in een eindig aantal stappen met passer en liniaal te construeren. Hetzelfde geldt overigens voor de trisectie van een hoek van 60° (PDF).

De achttiende Nationale Wiskunde Dagen 2012

M. Heimans

Onlangs hebben de achttiende Nationale WiskundeDagen plaatsgevonden. Net als de vorige jaren waren deze dagen een treffen van wiskundedocenten, wiskundigen, onderzoekers en opleiders, die met elkaar een passie voor wiskunde en onderwijs delen. In dit stuk beschrijft Messalina Heimans de ervaringen van haar eerste NWD-deelname. (PDF)

Snelheid, vector, afgeleide

A. Goddijn

In het vorige nummer van de Wiskrant belichtte Aad Goddijn de achtergronden van het nieuwe meetkundeprogramma vwo 2015. Onder de titel 'Beweging, raaklijn, snelheid' werd onder andere ingegaan op wat we precies moeten verstaan onder raken. In dit vervolgartikel staat snelheid van bewegen centraal, komen vectoren goed van pas en wordt een inkijkje gegeven in het derde artikel in deze serie in het volgende nummer (PDF).

Uit de ivoren toren: samenhangende kennis

A. Bakker & A. Verschut

De rubriek Uit de ivoren toren wil een bijdrage leveren aan het overbruggen van de kloof tussen onderzoek en onderwijs door de resultaten van recent wetenschappelijk onderzoek te vertalen in bruikbare conclusies voor de praktijk van het wiskundeonderwijs. In deze aflevering doen Anneke Verschut en Arthur Bakker verslag van hun onderzoek naar wat samenhangende kennis is, en hoe een curriculum ertoe kan bijdragen dat leerlingen die ontwikkelen (PDF).

Wat bedoelen ze toch met... symbol sense?

P. Drijvers

In elke aflevering van de rubriek Wat bedoelen ze toch met... staat een spraakmakend begrip uit de wiskundedidactiek of de onderwijskunde centraal, waarover veel is geschreven, maar waarvan toepassing in de wiskundeles niet altijd meteen duidelijk is. Wat wordt met het wetenschappelijk jargon bedoeld en hoe vertaalt zich dit naar de onderwijspraktijk? In deze derde aflevering schrijft Paul Drijvers over het begrip symbol sense. (PDF)

Boekbespreking

H. Cuypers (PDF)

[an error occurred while processing this directive]