Grote Rekendag 2005: Tellen, turven, tekenen

Home Onderbouw Middenbouw Bovenbouw VO
Onderbouw - Achtergrond
Achtergrond Verhaal Fotos Boekje
Vanuit het verhaal over meneer Spaarman gaan kinderen zelf kleine tentoonstellinkjes maken. Dat kan met spullen die in de klas zijn te vinden, of met een eigen verzameling die kinderen van huis hebben meegenomen. Daarna is de opdracht: leg vast op papier waar je tentoonstelling uit bestaat. In de beschrijving van het project komen suggesties voor nog een aantal soortgelijke activiteiten.
Het thema biedt mogelijkheden voor gesprekken over:
  • Ordenen: Wat hoort wel bij jouw verzameling en wat niet? Wat zet je bij elkaar in jouw tentoonstelling? Hoe kun je, in andere woorden, de dingen in jouw verzameling onderverdelen?

  • Tellen: Uit hoeveel voorwerpen bestaat jouw tentoonstelling? Hoeveel dingen zijn er van een bepaalde soort?

  • Noteren: Hoe leg je alles vast op papier? Dat kan bijvoorbeeld door dingen precies na te tekenen, maar het kan ook met meer schematische tekeningetjes; het kan met cijfers, maar het kan ook via turven.
Voor groep 3 kan de nadruk in het project verschuiven naar getallen boven de 20 en naar getalrelaties.
Met dat laatste bedoelen we: van de 18 dierenbeeldjes zijn er 7 wit en 11 gekleurd, er zijn 5 grote beeldjes en 13 kleine beeldjes, enzovoort; je kunt 18 dus op allerlei manieren uiteenleggen.



© rekennet 1999-2013