Programma Nationale Rekendagen 2003


(zaalindeling onder voorbehoud)


Donderdag 20 maart 2003

Tijd   Plaats
9.30 - 10.30 Ontvangst met koffie Foyer
10.30 - 10.45 Opening door Jan de Lange Auditorium
10.45 - 11.30 Daan Doing, TAL praktisch belicht: kernpunten uit de leerlijn Auditorium
11.45 - 12.45 Eerste ronde werkgroepen F-zalen, C6 en H4
13.00 - 14.15 Lunch Ef restaurant
14.30 - c.a. 17.30 Practicum Auditorium + F
15.45 - 16.00 koffie/thee Foyer
18.00 - 19.00 Diner Ef restaurant
19.30 - 20.00 koffie/thee  
20.00 - 20.30 Reflectie practicum Auditorium
20.30 - 21.15 Marjolein Kool en Anneke Noteboom,
Rondje kinderliedjes: cd met rekenliedjes voor groep 3
Auditorium
21.30 - ... Divertissement  

Vrijdag 21 maart 2003

Tijd   Plaats
9.00 - 9.45 Piet Lagarde,
Techniek biedt zo veel meer
Auditorium
10.00 - 11.00 Tweede ronde werkgroepen F-zalen, C6 en H4
11.00 - 11.30 koffie/thee  
11.30 - 12.30 Derde ronde werkgroepen F-zalen, C6 en H4
13.00 - 14.15 Lunch Ef restaurant
14.15 - 15.15 Lagerhuis Auditorium
15.15 Afsluiting  


Lezingen in schema

Tijd Thema/titel Spreker
20 maart
10.30 - 10.45
Opening J. de Lange
20 maart
10.45 - 11.30
TAL praktisch belicht:
kernpunten uit de leerlijn (pdf)
D. Doing
20 maart
20.30 - 21.15
Rondje rekenliedjes: cd met rekenliedjes voor groep 3 (pdf) M. Kool en A. Noteboom
21 maart
9.00 - 9.45
Techniek biedt zo veel meer J. Nicolai ea


Werkgroepen in schema

Donderdag 20 maart
Tijd F 16 F 18 F 20 F 22 H 4 C 6 C 19
11.45 - 12.45 Hans van Luit
 


Voorbereidend rekenen in het speciaal basisonderwijs (pdf)
Annemieke Zwart
 

Rekenen in beweging
Gerda Nuijten
 


Rekenen voor hoogbegaafde leerlingen (pdf)
Yvanka van Dijk
 


Hoe ontwerpen kinderen hun denkstrategieen? (pdf)
Jan Grashuis 



Bellenblazen: Alleen maar pret? (pdf)
Ceciel Borghouts
 

Samen Rekenen:
rekenspelletjes voor (hele) jonge kinderen
Peter Boon
 

Educatieve software:
meer dan extra oefening


Vrijdag 21 maart
Tijd F 16 F 18 F 20 F 22 H 4 C 6
10.00 - 11.00

Piet Lagarde


Techniek biedt zoveel meer

Jaap Griffioen


Het organiseren van ontwikkelingsgericht werken:
kan dat met een methode?
(pdf)

Nina Boswinkel
Frans Moerlands

Onder de waterspiegel:
perspectieven in het speciaal onderwijs
(pdf)

Jacqueline vd Ven

Ervaringen met TAL in de onderbouw (pdf)

Joost van Gils
Eva Schoonderwoerd

Rekenen in het ZML
Lia Oosterwaal
Frans van Galen

Kinderen aan het woord (pdf)
11.30 - 12.30 Guyanne vd Horst
Henk Littel

Implementatie van realisch rekenen in het S(B)O (pdf)

Anneke Noteboom


Schrappen in je reken- wiskundemethode (pdf)

Dolly van Eerde
Jo Nelissen

Interactief rekenonderwijs geven, hoe doe je dat? (pdf)

Prinsen e.a

Wikken en wegen met de Bak van Bart (pdf)

Els van Herpen
Wilma Haans

Pareltjes in het speciaal basisonderwijs (pdf)
Kees Buijs


Hoofdrekenen, of toch de rekenmachine? (pdf)

Voor het bekijken van de pdf-documenten heeft u een versie nodig van Acrobat Reader