Tijd | Plaats | |
9.30 - 10.30 | Ontvangst met koffie | Foyer |
10.30 - 10.45 | Opening; door Maria van der Hoeven, Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen |
Auditorium |
10.45 - 11.30 | Eerste lezing; Kris Verbeeck | Auditorium |
11.45 - 12.45 | Eerste ronde werkgroepen | F-zalen, C6 en H4 |
13.00 - 14.15 | Lunch | Ef restaurant |
14.30 - 17.30 | Practicum | Auditorium + F |
15.30 - 16.00 | koffie/thee | Foyer |
18.00 - 19.00 | Diner | Ef restaurant |
19.30 - 20.00 | koffie/thee | Foyer |
20.15 - 21.00 | Tweede lezing; Kees Buys | Auditorium |
21.30 - ... | Ludiek programma: |
Auditorium |
Tijd | Plaats | |
9.15 - 10.00 | Reflectie op het practicum | Auditorium |
10.15 - 11.15 | Tweede ronde werkgroepen | F-zalen, C6 en H4 |
11.15 - 11.45 | koffie/thee | Foyer |
11.45 - 12.45 | Derde ronde werkgroepen | F-zalen, C6 en H4 |
13.00 - 14.15 | Lunch | Ef restaurant |
14.15 - 15.15 | Derde lezing; Sofocles | Auditorium |
15.15 | Afsluiting |
Tijd | Thema/titel | Spreker |
25 maart 10.30 - 10.45 |
Opening | |
25 maart 10.45 - 11.30 |
Het nieuwe leren rekenen met kernconcepten en taal/rekenen |
K. Verbeeck |
25 maart 20.30 - 21.15 |
Van maatbesef naar maatkennis | K. Buys |
26 maart 14.15 - 15.15 |
Derde lezing | Sofocles |
Tijd | |||||||
11.45 - 12.45 | Th. Lansu Meervoudige intelligentie en het rekenonderwijs (pdf) |
Marja van den Heuvel-Panhuizen TAL meetkunde, onderbouw |
Adri Treffers De magie van het probleemoplossen. (pdf) |
Daan Doïng Rekenen op de rand van de krant |
Frans Moerlands & Sita Strikwerda Speciaal Rekenen: meten met een kralensnoer |
Esther van Oers & Corry Verschure Ontwikkelingsgericht reken-wiskundeonderwijs in groep 3 |
Maarten Haccou & Daphne Quick Is realistisch rekenen nu echt te realiseren in het SBO? |
Thema Bouw |
4 algemeen |
1 onderbouw |
1 algemeen |
1 algemeen |
2/3 onderbouw |
4 algemeen |
2 |
Tijd | |||||||
10.00 - 11.00 | Arjan Clijsen & Elaine Toes De winkel: een rijke rekenomgeving (pdf) |
Julie Menne Dyscalculie (pdf) |
Willem Vermeulen Echt rekenen met de zakrekenmachine. (pdf) |
Carlijn Bergmans & Els van Herpen Samenwerken aan breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen. (pdf) |
Peter Boon & Jan van den Brink Boekje blokken bouwen |
Silvia van Wagtendonk Is de maat vol? (pdf) |
Hans Vermeer Spellen integreren in de reken-wiskundemethode (pdf) |
Thema Bouw |
2 algemeen |
2 algemeen |
1 bovenbouw |
1 bovenbouw |
1 bovenbouw |
4 algemeen |
3 onderbouw |
11.30 - 12.30 | Lia Oosterwaal Kommagetallen opnieuw aan de man gebracht (pdf) |
Julie Menne Dyscalculie (herhaling) |
Leonie Wassen, Michiel Doorman Help, ik heb een chronisch zieke leerling, wat nu? (pdf) |
Bouwienke Woltjer Realistisch onderwijsgeven, hoe doe je dat? (pdf) |
Lesley Boons Realistisch rekenen bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis (pdf) |
Ans Veltman Meetkunde van groep 2 naar groep 3 (pdf) |
Jaap den Hertog De post-HBO opleiding tot coördinator rekenen, een vingeroefening (pdf) |
Thema Bouw |
1 onderbouw |
2 algemeen |
4 algemeen |
1 algemeen |
2 algemeen |
3 onderbouw |
|
Voor het bekijken van de pdf-documenten heeft u een versie nodig van Acrobat Reader