Voor wie?
Samenvatting
Onderwerp |
getalbegrip;
meetkunde
|
Samenvatting | De leerling plaatst versiering op de taart en geeft aan om de hoeveel minuten de versiering moet worden 'gestempeld'. Hierdoor ontstaan fraai versierde taarten.
De klokstructuur helpt hierbij.
Spelenderwijs ontdekken en verkennen de leerlingen hierbij de relatie tussen aantal, hoekverdraaiing en de klokstructuur.
De toepassing is een variant op de toepassing Ster.
De deelbaarheid van de taartstukken in 60 stukken (de minuten van het klokkijken) zorgt ervoor dat leerlingen spelenderwijs met deze deelbaarheid aan de gang gaan. |
| Bedoeling
Bedoeling
Bij Taart draait alles om de deelbaarheid van 60. De plek waar de computer het volgende stuk fruit of de volgende dot slagroom neerlegt wordt aangegeven in minuten. Zet je het aantal minuten op 4 dan krijg je in het voorbeeld van de afbeelding om de 4 minuten een nieuw stukje sinaasappel, dus 15 stukjes in totaal. Zet je het aantal minuten op 15 - een kwartier - dan krijg je maar 4 stukjes sinaasappel. Als je op de knop 'Klok' klikt krijg je de verdeling in 60 minuten te zien, zie de afbeelding hieronder. In die afbeelding is ook te zien dat de computer een rijtje getallen onder de taart zet die aangeven op welke plekken de stukjes sinaasappel zijn neergezet. Kies je als minuten een getal dat niet deelbaar is op 60 dan wordt de laatste afstand kleiner dan de rest. Opgave: Deze taart is gemaakt door bakkersknecht Niek, die nog moet leren om nette taarten te maken. Maak een taart die zoveel mogelijk lijkt op die van Niek, maar niet zo 'slordig' is. Spelend met Taart zouden kinderen moeten ontdekken hoe je nette taarten krijgt: zorg dat het aantal minuten deelbaar is op 60. Er is ook een versie van Taart waarbij je op 'versier' moet klikken voor elke nieuwe kers of klodder slagroom en waarbij je ook voorbij de 60 kunt gaan. Kies je in deze versie voor 7 minuten dan kun je lang doorgaan, want na 56 volgt een kers op 3 minuten (eigenlijk 63), op 10 minuten (eigenlijk 70), enzovoort. Uiteindelijk komt er op elke minuut een kers. In Taart speelt ook meetkunde mee. Kijk maar naar de eerste afbeelding. Als het eerste stukje sinaasappel rechts op de taart wordt gelegd dan krijgen de stukjes een andere richting dan wanneer het eerste stukje links, of bovenaan, of onderaan wordt gelegd. Dat maakt het ook mogelijk om met kleine stukjes slagroom lange slierten te maken.
Bediening
Bediening
Links staat de taart die je moet proberen na te maken. Als je een dot slagroom op de taart legt, het aantal minuten op 4 zet en dan op de knop 'versier' klikt maakt de computer een cirkel met 15 klodders slagroom. Je moet nadenken over het aantal minuten dat je kiest, want dat bepaalt hoeveel dingen de computer op de taart legt. Je moet ook nadenken over waar je het eerste stuk slagroom of fruit neerzet, want dat heeft invloed op de richting waarin alles komt te staan.
|