[an error occurred while processing this directive]
kop
kop

Cursus rekenexpert Deltion

| home | over de cursus | leervragen | deltion cursussen |
bijeenkomsten | Alle bijeenkomsten | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | Studiedag | 06 | 07 |


Expertgroep rekenen

In het najaar van 2010 start de expertgroep rekenen van het Deltion College. Deelname is bedoeld voor docenten die:

  • Rekenlessen geven
  • Actief zelf rekenonderwijs ontwikkelen en zich daarbij willen verdiepen in de rekendidactiek en in het drieslagmodel functioneel rekenen
  • Substantieel tijd willen investeren gedurende het hele schooljaar 

De bijeenkomsten van de expertgroep zullen in hoge mate het karakter hebben van werkbijeenkomsten. Geïnteresseerden hebben vooraf een intakegesprek.

Leervragen van de deelnemers vormen het uitgangspunt. Daarbij worden in de bijeenkomsten drie lijnen onderscheiden:

  • Kennislijn: 
    • vakdidactiek, opbouw en leerlijnen van de vier domeinen van het referentiekader rekenen
    • Functioneel rekenen in het mbo: drieslagmodel, relatie met kwalificatiedossier, beroepsdeel van de opleiding en burgerschap;
    • specifieke onderwerpen voortkomend uit de leervragen (bijv. zwakke rekenaars, differentiatie)
  • Ontwerplijn: 
    • lesactiviteiten ontwerpen naast de methode; deze uitproberen en erop reflecteren;
  • Onderzoekslijn:
    • Eigen leervraag beantwoorden middels onderzoek

Van de deelnemers wordt verwacht dat zij de onderwerpen inhoudelijk voorbereiden aan de hand van hun eigen leervraag of –vragen. Daarbij kan huiswerk worden gegeven zoals: het lezen van vakdidactische artikelen, het analyseren van de eigen rekenmethode of het kwalificatiedossier, het uitproberen van materiaal of werkwijzen in de eigen lessen en daarop reflecteren, het analyseren van werk van de eigen deelnemers etcetera.

Kortom er wordt een actieve inbreng verwacht, waarbij ook het onderling uitwisselen van ervaringen en de reflectie daarop een belangrijke plaats krijgt. 

Het eindresultaat van dit traject is dat elke de deelnemer zijn leervraag heeft beantwoord en hierover voor een passende doelgroep een presentatie kan geven, bijvoorbeeld in het kenniscafé, in het eigen opleidingsteam of op een rekenconferentie. Er wordt gewerkt aan concrete overdraagbare producten.

Begeleiding

Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

  • Monica Wijers, m.wijers@uu.nl
  • Vincent Jonker, v.jonker@uu.nl

Omvang

7 maandelijkse bijeenkomsten van twee en een half uur.

1 bijeenkomst van een hele dag.

Steeds met huiswerk en voorbereiding. De totale tijdsinvestering wordt geschat op tenminste 80 uur op jaarbasis.

Producten

Docenten werken aan de volgende concrete overdraagbare producten:

  • Lesactiviteiten naast het boek 
  • Een analyse van de rekenmethode op basis waarvan collega's ondersteund kunnen worden
  • Presentatie of verslag waarin aanpak en resultaat van onderzoek rond de leervraag is vastgelegd

Na afloop

  • heeft de docent een duidelijke visie op rekenen en rekenonderwijs in mbo ontwikkeld;
  • heeft de docent inzicht in de leerlijnen en didactiek van de domeinen uit het referentiekader en kan op basis hiervan zijn eigen rekenonderwijs vormgeven;
  • weet de docent hoe rekenen verbonden kan worden aan het beroepsdeel van de opleidingen binnen de eigen sector en heeft hier producten voor gemaakt;
  • heeft de docent een eigen leervraag beantwoord en kan hierover collega's informeren;

Leden van de expertgroep krijgen in potentie een belangrijke rol in de verdere ontwikkeling van het rekenonderwijs binnen het Deltion College.

 

De cursus wordt afgesloten met een certificaat. 

 

 

 

 

 


Copyright 2010-2011 Freudenthal instituut
[an error occurred while processing this directive]