kop
kop

Cursus rekenen gevorderden 2016 - Proeftuin Rekenen - Novia Nijmegen

| ^ | home | over de cursus |

Bijeenkomst 1

Wo. 13 januari 2016 - 17.00 - 19.30

ppt
huiswerk:

  1. Breuken in je team:
    - Zoek in syllabus wat er moet met breuken
    - Leg dit naast de hoofdstukken over breuken in je methode
    - Maak een plan (gericht op zwakke rekenaars)
    - Wat doe je zeker wel? Waarom?
    - Wat doe je zeker niet? Waarom?
    - Vul je aan? Waarom? Eventueel: waarmee?
    - Volgorde?
  2. Hoe wil jij omgaan met domein getallen? Waarom?
  3. Probeer uit: een speelse hoofdrekenactiviteit
  4. Zoek een opgave over meten en/of kommagetallen uit methode of toets waarvan jij weet dat deze moeilijk is (of moeilijk uit te leggen is)

Bijeenkomst 2

Wo. 3 februari 2016 - 17.00 - 19.30

  • ppt van 3-2
  • Huiswerk meten: Lees Het metriek stelsel; Eerst begrip, dan de formule
  • Leg aan enkele van je leerlingen/studenten 2 verschillende representaties van het metriek stelsel voor en vraag wat ze er van vinden
  • Zoek of bedenk een activiteit/werkvorm waarmee je de voorkennis van je leerlingen/studenten op het gebied van procenten kan vaststellen. Neem deze mee
  • Rekenlijn

Bijeenkomst 3

Wo. 2 maart 2016 - 17.00 - 19.30

ppt van 2-3

huiswerk :
- Zoek een verband (een grafiek, een tabel, een eenvoudige formule) in 'jouw praktijk' en neem deze mee
- Laat zien dat dit verband relevant is voor de studenten (dat studenten zich er iets bij kunnen voorstellen, omdat ze er in het vak mee moeten rekenen bijv.)

Bijeenkomst 4

Wo. 23 maart 2016 - 17.00 - 19.30

ppt (over Meetkunde en Verbanden)
spelletjes die genoemd werden


Blokken bouwen

Aanzichten raden

Bouwplaten

Oppervlakte

Oppervlakte verknippen

Kunstvloer

Loop je eigen route

huiswerk
Zet een les (of een deelactiviteit binnen een les) op papier die jij zelf hebt ontworpen (mag ook een bestaand idee zijn, waar je eventueel nog iets aan hebt toegevoegd; een opgave uit een boek waar jij nog een werkvorm aan hebt toegevoegd). Denk aan dit soort voorbeelden.
Vermeld op papier:
  • Titel
  • Omschrijving
    van de activiteit (bij welk domein/onderwerp sluit het aan, werkvorm, duur, materialen)
  • Evaluatie
    Hoe de activiteit is verlopen
  • Eventueel een foto of tekening ter toelichting
  • Eventueel een link met een beroepspraktijkvak

Deze ideeën worden gebundeld zodat alle docenten binnen jullie scholen hier gebruik van kunnen maken. Ook zullen wij de beste ideeën toevoegen aan deze pagina.

Bijeenkomst 5

Wo. 13 april 2016 - 17.00 - 19.30

ppt laatste bijeenkomst (pdf)

Begeleiding

  • Vincent Jonker, v.jonker@uu.nl
  • Monica Wijers, m.wijers@uu.nl
Stuurgroep vanuit Novia Nijmegen
  • Karel de Waal, Citadelcollege
  • Mariet van de Ven, Kandinsky
  • Hermine Grubben, ROC Nijmegen
  • Marcel Broekman, ROC Nijmegen
  • Rutger den Haan, ROC Nijmegen
Oefenen
Overig
Literatuur (rekenen/wiskunde)

Verzameling van 4000 artikelen over reken-wiskunde onderwijs


Copyright 2013-2015 Freudenthal instituut, Centrum voor Onderwijs en Leren, Universiteit Utrecht