|
home
|
|
|
Leerlijn rekenen en Welzijn College
|
Algemeen
In 2013 is voor het Welzijn College van ROC Midden Nederland op basis van de ROC-breed ontwikkelde leerlijn rekenen een overzicht/document opgesteld van de College-specifieke keuzes w.b. rekenen (oplevering product 1-2-2014).
Opgeleverde leerlijn
klik voor uitvergroting.
Eindrapportage
De eindrapportage is intern verspreid.
Aanbevelingen: leerlijn rekenen
-
Neem de geadviseerde rekenleerlijn met de beschreven volgorde van onderdelen als uitgangspunt voor het gehele college.
-
Door bovengenoemd voorstel ontstaat een meer concentrische aanpak. Het is verstandiger onderwerpen steeds terug te laten komen (zeker het domein getallen).
-
Ga met de uitgever (met uitgevers) in discussie of zij de methode zo kunnen aanbieden dat de gewenste volgorde uit de leerlijn kan worden gevolgd.
Aanbevelingen: differentiatie
-
Voer geen homogene rekenniveaugroepen in die de opleidingen en de jaargroepen doorbreken
-
Investeer in de competentie van de rekendocenten om interne (convergerende) differentiatie toe te passen in de rekenlessen. Facilteer de rekendocenten om hierin bijgeschoold te worden
-
Maak snel werk van de maatregelen w.b. dyscalculie (zie hiervoor de officiele stukken op examenbladmbo.nl). Werk samen met andere colleges (en stem ook af met andere ROC's).
Aanbevelingen: overig
-
Werk aan rijke projectopdrachten met rekentaken voor rekenaars die het vereiste rekenniveau al behaald hebben binnen de (voor)opleiding.
-
Werk gedurende schooljaar 2014/2015 aan het rekenbeleid voor de toekomst - wanneer de meerderheid van de instromende studenten in BOL (18-) het niveau 2F al heeft behaald in het vmbo
-
Gebruik vanaf augustus 2014 of 2015 de resultaten per domein op de in het vmbo verplichte officiele rekentoets 2F van CvE/Cito als indicator voor het rekenniveau in plaats van (eventueel naast) de TOA-toets.
-
Per college is het verstandig om een aantal 'rekenlokalen' in te richten.
|
|
Rekencoaches
- Hanneke Broere
- Bas Golbach
- Bart de Leeuw
- Johannes Otten
- Martijni Tanis
- Sjon de Vries
- Eva Donkerbroek
- Saadsja Gerding (2012-2013)
Bijeenkomsten
Vragenlijst
Vragenlijst rekenleerlijnen
Begeleiding vanuit ROCMN
- Koen Hölscher
- Ingrid Koopman (2013)
- Albertien Parlevliet
Begeleiding vanuit Freudenthal Instituut
- Vincent Jonker
- Monica Wijers
Huiswerk n.a.v. 14 mei 2013
- Kijk naar de globale leerlijn (van ROC MN). Je kunt de bijbehorende beschrijving aldaar downloaden en de details achter deze leerlijn lezen (en becommentarieren).
- Bedenk de globale ‘tijdlijn’ (1 j, 1,5 j, 2j) van deze leerlijn, o.a. rekening houdend met het schema van 9-9-9-9 weken.
- Geef een reactie op de domein-indeling (met als meest in het oog springend kenmerk de integratie van het domein getallen)
- Bijzondere onderwerpen o.a. ERWD
Producten n.a.v. 28 mei 2013
Bart
Sjon, Saadsja
Martijni, Hanneke (, Eva)
|
Copyright 2013-2014 Freudenthal instituut