[an error occurred while processing this directive]

Cursus rekenen gevorderden - ROC Nijmegen

| ^ | home | over de cursus |

Over deze cursus

Dit is een cursus voor docenten die:

• al langer les geven in rekenen
  • de basiscursus gevolgd hebben

Onderwerpen uit de basiscursus worden verdiept. Centraal staan de verschillenden leerlijnen binnen de vier domeinen, de eisen vanuit het referentiekader en het omgaan met de eigen rekenmethode.

Bijeenkomsten

1. Introductie; kennismaking; inventarisatie vragen; Domein getallen 1
  2. Domein Getallen 2
  3. Domein Verhoudingen
  4. Domein Meten/Meetkunde en Domein Verbanden;
  5. Differentiatie & zwakke rekenaars; visie op rekenen.
  6. Doorlopende leerlijnen vmbo/mbo & drieslag rekenen

Onderwerpen

Leerlijnen: voor rekendocenten is het van belang om zicht te hebben op de leerlijnen rekenen en de bijbehorende didactiek en het gebruik van de eigen rekenmethode.

Methode-gebruik: In de cursus is aandacht voor de mogelijkheden (en tekortkomingen) van de rekenmethode.

Omgaan met verschillen. De verschillen in de groepen zijn groot. Wat moet een rekendocent doen om dit in goede banen te leiden

Het toetsen en de toetsen: hoe toets je en volg je de ontwikkeling van leerlingen?

Ontwikkelen van een visie op rekenen en afgeleid daarvan op goed rekenonderwijs binnen de eigen branche.

Zwakke leerlingen: hoe biedt je die goed en effectief rekenonderwijs? Wat zijn zwakke rekenaars? Wat hebben ze nodig en hoe kan je dat in je branche organiseren?

Rekenen ook in andere vakken en de praktijk. Hoe vul je de drieslag rekenen in en wat is nodig voor het realiseren van doorlopende leerlijnen vmbo-mbo?

Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

• Monica Wijers, m.wijers@uu.nl
  • Vincent Jonker, v.jonker@uu.nl

Omvang

Minimale groepsgrootte: 8 á 10 deelnemers

Maximaal: 20 deelnemers

De cursus wordt afgesloten met een certificaat.