Algemeen
De rekenexperts binnen ROC Nijmegen zijn in de basis-, vervolg- en expertcursus vakdidactisch geschoold als rekendocent.
In de vier bijeenkomsten voor de rekenexperts stond het overdragen van deze kennis aan collega-rekendocenten centraal en was er gelegenheid voor intervisie.
Het gaat onder andere om:
-
Zicht krijgen op mogelijke vragen van teams - inventariseren
-
Bespreken (naspelen) casussen, nadruk op vakdidactisch ondersteuning
-
Maken en uitwisselen van ondersteuningsplannen
-
Achtergrond bij visies op rekenen/rekenonderwijs
Mei 2016 is een
eindrapportage
geschreven. Het werk wordt ook in 2016-2017 voortgezet.
Teams/Experts
afdeling
|
expert
|
|
MZ en VP
|
Harrie Kok
|
|
UV
|
Harrie Kok
|
|
PW
|
Astrid Snel
|
|
TEIS
|
Henk Jansen
|
|
CAS/VP/VZ/MZ
|
Jef van de Venne
|
|
Detailhandel
|
Marij Hensen
|
|
ZH
|
Madeleine Vliegenthart
|
|
AG
|
Madeleine Vliegenthart
|
|
Bijeenkomst 1
Wo. 8 juli, 16:30 - 18:00
-
ppt van 8-7
-
Half september: plan opsturen (rond 25 september feedback)
Bijeenkomst 2
30 september 2015
ppt van 30-9
huiswerk:
Kies een van de middelen die je wilt inzitten (uit je 'toolbox').
Bedenk nog eens goed met welk doel je dat wilt
Wat wordt het resultaat/product?
Scherp het middel aan: Wie, wat waarom en hoe?
Eigen spullen in je dropbox zetten
Eerste week november, update plan/verslag en vragen naar vincent & monica (geef seintje via mail)
Bijeenkomst 3
wo 25 november 16:00 - 18:00
Powerpoint
huiswerk:
- Maak een rapportage van gesprek met team manager (ongeveer 1 A4, vooral actiepunten)
- Blik vooruit naar het nieuwe seizoen: speerpunten (advies 2016-2017)
Bijeenkomst 4
wo 2 maart 16:00 - 18:00
huiswerk -> eindverslag:
-
De beginsituatie:
het rekenportret van het team, evt tevens opdrachten voor rekenexpert opgesteld door TM en/of rekendocenten team. Dit alles samengesteld door p.g. T&R
-
De orientatie:
De inwerkperiode van de rekenexpert. Centrale thema's: kennismaking, opdracht voor de rekenexpert en het evt. Afbakenen ervan (daarbij gebruikmakend van de materialen verzameld door p.g. T&R), betrekken TM in dit process (naast de rekendocenten in een team spelt hij/zij ook een zeer belangrijke rol in dit process)
-
De opdracht voor de rekenexpert.
Formuleren van de opdracht(en). SMART, en de uitwerking ervan.
-
Activiteitenlijstje werkzaamheden rekenexpert, indien deze nog niet in bovenstaande onderdelen zijn beschreven.
aandachtspunten voor komend seizoen:
-
inzichtelijke analyse toetsing
-
motivatie leerling
-
2f, 2a
-
professionalisering docenten
-
samenwerking met vmbo (proeftuinen)
Bijeenkomst 5
wo 11 mei 16:00 - 18:00
Powerpoint
|