Getallenfabriek

Getallenfabriek: Ervaringen en lessuggesties

Suggesties voor gebruik in de klas

Tijdens het werken met de programma's kunnen de volgende onderwerpen (klassikaal) worden besproken:
- verschillende oplossingsmogelijkheden bij gegeven getalcombinaties
- welke bewerkingen zijn daar nu voor nodig,
- is de volgorde van de bewerkingen belangrijk,
- hoe maak je daar handig gebruik van,
- wat is het effect van het gebruik van haakjes op het antwoord?
- hoe zoek je naar een oplossing,
- ga je zo maar wat proberen of zijn er manieren om het handig aan te pakken?
- hoe kun je naar zo'n getal toewerken, wat is het grootste getal dat je kunt maken, wat is het kleinste getal?

Ervaringen

Dit applet wordt over het algemeen zeer leuk gevonden, zeker als er sprake is van een competitief element. Het is wel zaak om het leergedrag van de leerlingen te blijven volgen, zodat er meer gedaan wordt dan ´een leuk spelletje´. Klassikale feedback ten aanzien van strategie en voorrangsregels (niet meer MvDwoa) is onontbeerlijk.

De drie spelletjes Getallenfabriek, Flippospel en de Kapotte rekenmachine zijn gebaseerd op ervaringen met het flippo-24 spel. Op het scherm verschijnt een aantal getallen: een doelgetal en vier getallen om mee te rekenen. De bedoeling is om zo dicht mogelijk bij het doelgetal te komen met de getallen die je krijgt en de bewerkingen die je kunt gebruiken. Het is niet altijd mogelijk om het precieze doelgetal te bereiken (wel bij het flippo-spel).

Handleiding Getallenfabriek, maart 2001
Lesbrief bij de Wiskie-programma's Getallenfabriek en Tafels
© wisweb.nl 2003 - 2012