Voor wie?
Samenvatting
Onderwerp |
meten, maten
|
Samenvatting | De kranten staan er de laatste tijd vol van: de legbatterij moet de wereld uit! Onze voormalige landbouwminister Apotheker vond dat de ruimte die kippen nu hebben minstens verdubbeld moet worden. Iedere kip moet minimaal 1400 vierkante centimeter (cm2) bewegingsruimte krijgen. De leerlingen wordt gevraagd hoe groot 1400 cm2 ongeveer is. Het lijkt veel, maar is het ook veel? |
| Bedoeling
Bedoeling
'Kip' dient meerdere doelen. Om uberhaupt iets met het probleem te kunnen moeten de kinderen enige notie hebben van de standaardmaat vierkante centimeter (cm2). Daarnaast moeten de leerlingen enige kennis hebben van grote getallen. De vraag of 1400 cm2 veel of weinig is is uiteraard zeer relatief: iets is veel of weinig in relatie tot iets anders. En 1400 cm2 voor 1 kip is weinig, maar voor een ander doeleinde juist veel. In de context waarin dit probleem wordt aangekaart komt er nog een ander aspect naar voren, namelijk het belang dat je als organisatie hebt. De dierenbescherming heeft een ander doel, dan de kippenfokkerij. Beide instanties zullen dan ook andere aspecten uit de informatie benadrukken. Met deze opdracht geven we kinderen een voorbeeld van hoe je met ogenschijnlijk eenduidige gegevens, toch heel subjectief kunt zijn.
Bediening
Bediening
De kranten staan er de laatste tijd vol van: de legbatterij moet de wereld uit! Onze landbouwminister Apotheker vindt dat de ruimte die kippen nu hebben minstens verdubbeld moet worden. Iedere kip moet minimaal 1400 vierkante centimeter (cm2) bewegings ruimte krijgen.
|