Voor wie?
Samenvatting
Onderwerp |
meten, maten;
rekenen, schatten;
meetkunde
|
Samenvatting | In deze les staat het werken met schaal centraal. Sam heeft meegedaan aan een wedstrijd en hij heeft de hoofdprijs gewonnen. Hij mag vanaf vliegveld Schiphol een tochtje maken met een helikopter en hij mag zelf bedenken waar de tocht naar toe gaat! Maar, de helikopter mag niet meer dan 200 kilometer afleggen.
De kinderen mogen vervolgens een vliegplan bedenken van niet meer dan 200 km, onder voorwaarde dat je uiteindelijk weer op Schiphol uit komt.
Bij de opdracht is een kaartje van Nederland gevoegd, dat uitgeprint kan worden.
De vervolgopdracht bestaat uit het aanwijzen van zoveel mogelijk punten die precies op 100 kilometer van Schiphol liggen.
|
| Bedoeling
Bedoeling
Het bedenken van een leuk tochtje spreekt bij veel kinderen tot de verbeelding. Sommige kinderen willen daarbij nog wel eens uit het oog verliezen, dat je niet boven de 200 km uit mag komen. De leuke context wint het dan van de rekenkundige inhoud.
Er is een kaartje bijgevoegd dat de kinderen kunnen gebruiken voor het intekenen van hun tochtje. Onder het kaartje staat een lijntje, dat in werkelijkheid 50 kilometer is. Ze meten hun tochtje op in centimeters en rekenen uit hoeveel kilometers dit in werkelijkheid zijn.
Bij gebruik van een atlas worden de leerlingen geconfronteerd met det traditionele schaalaanduiding.
Schaal 1 : 1.200.000 levert bijvoorbeeld het volgende lijstje op: 1. van Amsterdam naar Scheveningen 3,5 cm ---> 42 km 2. van Scheveningen naar Rotterdam 2,0 cm ---> 24 km 3. van Rotterdam naar Utrecht 4,0 cm ---> 48 km 4. van Utrecht naar Pr. Flevoland 3,0 cm ---> 36 km 5. van Pr. Flevoland naar Amsterdam 4,0 cm ---> 48 km -------- 198 km
Atlas: waar mensen wonen. (Blz. 5) Schaal: 1:1.200.000 E-mail: burght.6227@prooinet.nl
Gemaakt door: Gino Tilburgs Kevin Huysmans Groep 8 bs. De Burght Maastricht
Bediening
Bediening
Sam heeft meegedaan aan een wedstrijd en hij heeft de hoofdprijs gewonnen. Hij mag vanaf vliegveld Schiphol een tochtje maken met een helikopter! Hij mag zelf bedenken waar de tocht naar toe gaat, maar de helikopter mag niet meer dan 200 kilometer afleggen. Voorwaarde is, dat je uiteindelijk weer op Schiphol uit komt. De kinderen konden hun oplossingen opsturen. Hier kwamen veel tochtjes uti die inderdaad niet meer dan 200 kilomter waren, maar ook enkele die er bovenuit kwamen. De kinderen leren met deze eerste opdracht, dat ze om het maximum van 200 km niet te overschrijden in ieder geval niet meer dan 100 km van Schiphol weg moeten vliegen, want je moet ook nog terug. Veel kinderen maakten een rondvlucht via allerlei leuke plaatsen, waarbij soms ook de 200 km werd overschreden. Het continu bijhouden van de 'stand' is hier van belang.
De vervolgopdracht bestaat uit het aanwijzen van zoveel mogelijk punten die precies op 100 kilometer van Schiphol liggen. Ook hierop kwamen weer veel reacties, varierend van beschrijvingen van een paar plaatsen, via punten op het bijgesloten kaartje, tot een complete cirkel.
|