Voor wie?
Samenvatting
Onderwerp |
getalbegrip
|
Samenvatting | Welke rups (onder de 100) groeit het meest ? (uit de brochure 'Hele getallen, onderbouw' (p. 66) van het Tal project)
Neem de kwestie van oneven en even, of zoals de kinderen zeggen, van oneerlijke en eerlijke getallen. Deze kan bijvoorbeeld productief geoefend worden met het ontwerpen van rekenrupsen die als volgt groeien.
Kies een heel getal onder de 100, bijvoorbeeld 11. Probeer dit getal te halveren. Kan het niet, tel er dan 1 bij op. (12). Probeer dit nieuwe getal te halveren (6). Etc. Stop bij 1.
|
| Bedoeling
Bedoeling
Het draait in deze opgave om "even" en "oneven". Een even getal kun je delen door 2, van een oneven getal moet je eerst een even getal maken. Omdat de opdracht is de rups zo lang mogelijk te maken moet je dus een rups zien te vinden met zoveel mogelijk oneven getallen er in. Veel kinderen denken dat 99 of 97 de oplossing is, want dat zijn grote getallen. De oplossing - een rups van 14 stukjes lang - vind je het snelste door op een kladblaadje van achter naar voren te werken.
Bediening
Bediening
Begin met een getal onder de 100 in het eerste vakje. Als je dat getal kunt delen door 2 zet je de uitkomst in het volgende vakje. Als je het getal niet kunt delen maak je het 1 hoger en je zet dat getal in het volgende vakje. Ga verder tot je bij 1 bent. Een korte rups is bijvoorbeeld: 3, 4, 2, 1. De vraag waar het om gaat is: wat is de langste rups die je zo kunt maken?
|