[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 27-3, maart 2008

Wat te bewijzen is (40)

M. Kindt

Van kartonnen doosjes vol wiskunde: optimaliseringsprobleem uit de wiskunde op school (PDF).

Hoe reëel is 2008, 14 1040 100400 10004000 ...?

R. van Oord

Onlangs vond de veertiende editie van de nwd plaats. En is het voor de vierde keer op rij gelukt om Rob van Oord te strikken voor de rol van razende Wiskrantreporter. Een persoonlijk totaalbeeld van de NWD is het resultaat (PDF).

Multivariate statistiek

K. Wieringa

Stel, je hebt van de verkiezingen voor de Tweede Kamer van november 2006 van de tien grootste partijen voor elk van de 459 Nederlandse gemeenten de percentages die ze behaalden. Hoe breng je deze scores overzichtelijk in beeld? Bijvoorbeeld door een principale componenten-analyse te maken. Klaas-Jan Wieringa beschrijft hoe dat te doen, hij vertelde er over op NWD 13 (PDF).

Boekbespreking

J. Hogendijk

De Archimedes Codex: De geheimen van een opzienbarende palimpsest ontsluierd, van Reviel Netz en William Noel (PDF).

Projectieve meetkunde en mechanica in het vlak

R. Penne

Robotarmen moeten kunnen bewegen, vakwerkconstructies juist niet. Dat verschil lijkt onoverbrugbaar. Maar projectieve meetkunde blijkt zowel de robotarmen als de vakwerkconstructies te kunnen beschrijven, zeker wanneer Rudi Penne dat doet, zoals bleek op NWD 13 (PDF).

De wiskundemeisjes, een gesprek

T. Goris

Je komt ze overal tegen: in Leiden op de wiskundefaculteit, maar ook op de nwd, in de schooltelevisieserie Wiskunde voor de tweede fase, in de uitzending van de nationale rekentoets, op het Discovery 2007 festival maar vooral op hun eigen, diverse keren onderscheiden weblog Wiskundemeisjes. Tom Goris in gesprek met Jeanine Daems en Ionica Smeets (PDF).

Rangeerplannen maken voor treinen

J. van der Broek & R. Lentink

‘s Nachts rijden de treinen niet en op rustige momenten zijn de treinen korter dan in de spits. Dat betekent dat er voortdurend met treinstellen gerangeerd moet worden. En dat op het intensiefst bereden spoorwegnet van Europa. John van den Broek en Ramon Lentink beschrijven de optimaliseringstechnieken die voor het plannen van de rangeerbewegingen gebruikt worden (PDF).

Brandpunt en richtlijn van een parabool

J.O. Kranenborg

Het is vreemd dat er zo weinig verbanden worden gelegd tussen dezelfde begrippen die op verschillende plaatsen in het boek staan. Een sprekend voorbeeld is het brandpunt en de richtlijn van een parabool. Je kunt een parabool benaderen in de context van het oplossen van kwadratische vergelijkingen, zoals in de onderbouw. Je kunt ook een brug slaan naar meetkundige plaatsen, zoals gebruikelijk in 6 vwo b12. Jan Otto Kranenborg filosofeert hierover in het licht van zijn toekomstige lessen wiskunde D (PDF).

ISW=kunde-dag

R. Stolwijk

De wiskunde-Alympiade is meer dan een wedstrijd in november, sterker nog: in veel gevallen is het helemaal geen wedstrijd. En op Interconfessionele Scholengroep Westland, locatie Westland is de wiskundedag in januari gepland. Ruud Stolwijk, lid van de Alympiadecommissie, beschrijft een mooie dag in ‘s Gravezande (PDF).

Geachte redactie...

Ingezonden reactie (PDF).

[an error occurred while processing this directive]