[an error occurred while processing this directive]
Er zijn leerlingen die door het vak wiskunde danig in de knoop raken. Wellicht dat deze leerlingen uit te dagen zijn door te laten zien dat je met behulp van wiskunde ook knopen kunt ontrafelen. Ab van der Roest beschrijft hoe lessen in knopentheorie er uit kunnen zien; aan u om de knoop door te hakken deze ook daadwerkelijk te gaan geven (PDF).
Op het moment van verschijnen van deze Nieuwe Wiskrant is het EK ‘08 in Zwitserland en Oostenrijk in volle gang. Als Nederland de voorronde overleeft heeft, dan zijn nu ongeveer de echt spannende wedstrijden aangebroken. Zijn die gevaarlijk voor mannen met een zwak hart? Hans van Maanen geeft het antwoord op deze vraag (PDF).
Het vinden van het maximale product van een vast aantal positieve getallen met een constante som is een klassiek optimaliseringsprobleem. De bijbehorende stelling wordt in twee stappen bewezen door Cauchy (PDF).
In de rubriek ‘gewoon een leuke les’ is er plaats voor die briljante pareltjes die iedere docent wel eens (mee)maakt. Deze keer een idee voor een werkvorm, hier geïllustreerd met een vwo-inhoud, maar natuurlijk veel breder inzetbaar. Het idee is afkomstig van Karin Traast-de Boer (PDF).
Bij de niet-wiskundige bètavakken werkt men tegenwoordig met modelleeromgevingen: computerprogramma’s waarmee je met doosjes en pijltjes verbanden tussen grootheden visualiseert. Pauline Vos en Jan Gankema gingen ermee op zoek naar formules (PDF).
W. Hoekstra, H. Staal, L. Wesker
Waar kun je de aantrekkelijkheid van het docentschap beter laten zien, en laten ervaren, dan op je eigen school? Willem Hoekstra, Henk Staal en Lidy Wesker geven een verslag van een pilotproject op het Jac. P. Thijsse College waarin VWO 6-leerlingen, onder begeleiding van de lerarenopleiding, onderwijsassistent werden (PDF).
Het House of Mathematics in Isfahan organiseert de Alympiade voor scholen in de stad met de bedoeling deze te laten groeien tot een nationaal evenement, en wellicht in de nabije toekomst zelfs de invoering van een soort wiskunde A, omdat je daar volgens Emran Behrooz meer aan hebt dan aan de formele wiskunde (PDF).
Op diverse hbo-opleidingen staat wiskunde als zelfstandig vak onder druk, ook op die opleidingen waar men juist veel wiskunde verwacht, techniek bijvoorbeeld. Jan Blankespoor, tot voor kort wiskundedocent op de TH Rijswijk, geeft een verslag van de bijeenkomst die de werkgroep hbo van de NVvW organiseerde op 12 maart j.l (PDF).
Een eenvoudig probleem op verschillende manieren opgelost. Henk Hietbrink laat zien hoe fraai wiskunde wordt als je buiten de ‘harde kern’ komt... (PDF)
De reacties. Een aantal hiervan is speciaal voor deze Wiskrant geschreven, een aantal reacties is eerder gepubliceerd op de site van de NVvW of in de e-brief (en met toestemming van de auteurs hier weer). Zoals vermeld in het redactioneel: beslist geen objectieve verslaggeving, op één na alleen verontruste reacties (PDF).