[an error occurred while processing this directive]
A. van Leendert
Wat is een aantal kenmerken van opdrachten die leerlingen ondersteunen bij het bedrijven en leren van wiskunde? Hoe kun je de interactie tussen brailleleerlingen en normaalziende leerlingen stimuleren? Annemiek van Leendert onderzoekt en beschrijft (PDF).
M. Pijls
Wiskundig Actief. Het ondersteunen van onderzoekend leren in het Wiskunde onderwijs van Petra Hendrikse (PDF).
A. J. Th. Maassen
Als bijproduct van een ander onderzoek leek een generalisatie van de stelling van Thales zich te openbaren. Aan Louis Maassen werd gevraagd of die generalisatie al bekend was en of er een meetkundig bewijs geleverd kon worden. Dit leidde uiteindelijk tot de Stelling van Thales – Kortram – Van Rooij... (PDF)
E. Jablonka
Vanuit alledaagse contexten tot formele wiskunde komen is een van de pijlers van het realistisch wiskundeonderwijs. Maar het alledaagse en het formele zijn twee domeinen, ieder met hun eigen dialoog. Eva Jablonka laat zien dat de overgang van het ene domein naar het andere ook een aanpassing van dialoog vereist (PDF).
M. Kindt
Wat hebben vierkanten, 65 en 67 met elkaar te maken? Op het eerste gezicht niet veel, maar lang voor de invoering van de AOW dachten Diophantos en Fermat hier al over na. Martin Kindt maakt het tot één geheel (PDF).
L. Boels
Weven gaat volgens strakke patronen. Geen wonder dus dat er wiskunde in weven te vinden is. Lonneke Boels is op zoek gegaan naar die wiskunde en heeft er workshops voor haar leerlingen mee ontwikkeld. Een verslag met schering en inslag (PDF).
International Seminar Team
Jaarlijks komen uit acht verschillende landen een wiskundedocent en een wiskundedidacticus bij elkaar in het Park City Mathematics Institute, Utah, om over een bepaald onderwerp te discussiëren. De laatste dag van de bijeenkomst besteedt het International Seminar Team aan het schrijven van ‘briefs’. Deze ‘brief’ gaat over toetsen (PDF).
F. van Schagen
Van 13 tot 22 juli vond in Bremen de Internationale Wiskunde Olympiade (imo) plaats. Het Nederlandse team behaalde een 47e plaats in het landenklassement. In 2011 vindt de Olympiade in Nederland plaats. Freek van Schagen zit in de organisatie van de wedstrijd in 2011 en was ook wedstrijdbegeleider in Duitsland (PDF).
A.J.P. Heck
Een goed glas bier tappen is een kunst: de schuimkraag moet precies de juiste afmeting hebben. Maar meteen na het inschenken begint de schuimkraag te verdwijnen. En dit proces is te modelleren met behulp van een videoanalyse in Coach. André Heck laat zien hoe dat in zijn werk gaat na een beschouwing over de veranderende rol van contexten. Proost! (PDF)
T. Goris
Ook dit jaar is Tom Goris weer verbonden aan de Radio2 Top 2000 als ‘huisstatisticus’ en redacteur. En voor het boek dat dit jaar rond de elfde editie van het jaarlijkse fenomeen verscheen, was hem gevraagd om een artikel te schrijven, geïnspireerd op het nieuwe adagium: ‘Radio2 is overal’ (PDF).