[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 31-1, september 2011

Een doos vol puzzels

J. Verbakel

Binnen het thema 'wiskunde in de fabriek' hield Jan Verbakel een voordracht op de Nationale Wiskunde Dagen 2011 over de wiskundige hersenbrekers waarmee men wordt geconfronteerd bij de productie van plaatsingsmachines. Varianten van het Travelling Salesman Problem passeren de revue, waarbij het resultaat verrast en het plezier ervan afspat (PDF).

De Internationale Wiskunde Olympiade in Nederland

S. Tacoma

Afgelopen zomer juli heeft de Internationale Wiskunde Olympiade voor het eerst in de geschiedenis in Nederlands plaatsgevonden. Een groot, levendig en internationaal evenement, waarin deelnemende leerlingen met groot enthousiasme met wiskunde bezig zijn geweest. De Nederlandse delegatie kwam met een handvol medailles en een achtentwintigste plaats uitstekend voor de dag. De Nederlandse vice-teamleider Sietske Tacoma geeft een impressie (PDF).

Wat te bewijzen is (54)

M. Kindt

In deze edite van 'Wat te bewijzen is' leidt Martin Kindt ons van logaritmen voor alfa's naar meetkundige rijen volgens Euclides en de logaritmische methode van Fermat (PDF).

Wat bedoelen ze toch met... realistisch?

P. Drijvers

In elke aflevering van de rubriek Wat bedoelen ze toch met... staat een spraakmakend begrip uit de wiskundedidactiek of de onderwijskunde centraal, waarover veel is geschreven, maar waarvan toepassing in de wiskundeles niet altijd meteen duidelijk is. Wat wordt met het wetenschappelijk jargon bedoeld en hoe vertaalt zich dit naar de onderwijspraktijk? In de eerste aflevering schrijft Paul Drijvers over het woord 'realistisch' in de uitdrukking 'realistisch wiskundeonderwijs' (PDF).

Ontwikkelen van digitaal lesmateriaal voor wiskunde

P. Boon & S. Tacoma

In het ontwerpen van digitaal lesmateriaal voor de wiskundeles is een trend te bespeuren van kleine, op zichzelf staande activiteiten naar langere doorlopende leerlijnen, waarin het werk van leerlingen wordt bewaard en docenten de inhoud van het materiaal kunnen aanpassen. In dit artikel beschrijven Peter Boon en Sietske Tacoma het ontwerp van digitaal lesmateriaal voor een zomercursus waarin de basisvaardigheden van aanstaande eerstejaars studenten scheikunde worden bijgespijkerd (PDF).

Een leuke les: kwartetten met tabellen en grafieken

M. Doorman

In de rubriek Een leuke les vindt u een idee voor een leuke, leerzame, inspirerende, speelse, anders-dan-andere wiskundeles. Het gaat om een in de praktijk beproefd lesidee, en de beschrijving is zo dat u er zonder veel voorbereiding in de klas mee aan de slag kunt. Voor reacties en ervaringen houden we ons aanbevolen! In deze aflevering beschrijft Michiel Doorman het 'kwartetten' met tabellen en grafieken. De werkbladen, ook online beschikbaar, zijn te verknippen tot leerzame setjes van functierepresentaties (PDF).

Rekenen in het vmbo

V. Jonker & M. Wijers

Het zal u niet zijn ontgaan: in augustus 2010 is het Referentiekader Rekenen bij wet vastgelegd en momenteel worden maatregelen getroffen om te komen tot adequate toetsing van de daarin beschreven rekenvaardigheden. Hoe gaan we hiermee om op school? Is dit een schoolbrede aangelegenheid, of een zaak voor de wiskundesectie? Hoe bereiden we leerlingen voor op de rekentoets? Aan de hand van de aanpak van het College Vos in Vlaardingen geven Vincent Jonker en Monica Wijers informatie en advies (PDF).

Physical models for the learning of geometry

I. Polo-Blanco

Tegenwoordig worden in de wiskundeles materialen, plaatjes of modellen ingezet om het begrip van leerlingen van een concreet niveau naar een formeler en abstracter niveau te brengen. Nieuw is dit niet: in de achttiende en negentiende eeuw werden op Nederlandse universiteiten al fysieke modellen gebruikt om het meetkundeonderwijs voor studenten aanschouwelijk te maken. Irene Polo-Blanco, in Nederland gepromoveerd op dit onderwerp, doet in het Engels verslag (PDF).

Uit de ivoren toren: rekenen in beroepscontexten

A. Bakker, M. Wijers, D. Groenveld, H. Nilwik

De rubriek Uit de ivoren toren wil een bijdrage leveren aan het overbruggen van de kloof tussen onderzoek en onderwijs door de resultaten van recent wetenschappelijk onderzoek te vertalen in bruikbare conclusies voor de praktijk van het wiskundeonderwijs. In deze aflevering beschrijven Arthur Bakker, Monica Wijers, Djonie Groenveld en Huub Nilwik tot welke bevindingen hun proo-onderzoek naar rekenen in beroepscontexten heeft geleid (PDF).

Boekbespreking

F. van Galen (PDF)

Bespreking artikel: Wiskundeprestaties en inkomensgelijkheid

J. Nelissen (PDF)

[an error occurred while processing this directive]