[an error occurred while processing this directive]
Nationale Rekendagen | home | |
Programma Nationale Rekendagen, donderdag 17 en vrijdag 18 maart 2011te Noordwijkerhout |
Informatie over lezingen, werkgroepen, practica en overige activiteiten vindt u t.z.t. ook in de conferentiegids. De informatie op de site wordt aangevuld en ververst zodra programmaonderdelen vaststaan. De werkgroepen zijn voor het grootste deel inhoudelijk al bekend, de volgorde echter nog niet. |
|||||||
Donderdag 17 maart |
|||||||
09.30-10.30 |
Ontvangst met koffie |
||||||
10.30-10.45 |
Opening conferentie: Jaap den Hertog |
||||||
10.45-11.30 |
Plenaire lezing: Jan de Lange Kijken en Zien: "Je weet niet wat je ziet" is een uitdrukking van verbazing en verwondering over het inzicht dat jonge kinderen kunnen tonen in situaties waarin ruimtelijk inzicht een belangrijke rol speelt. Maar ook de schoonheid van de wiskunde op het gebied van ruimtelijk redeneren kan tot die uitdrukking leiden. Want er is geen gebied zo spannend als het verkennen van de wereld om je heen: waar ben je, waar moet je naar toe, wat en hoe zie je objecten, welke structuren zijn er, welke vormen en welke verbanden zijn er met 'gevoel voor getallen'? We maken een kleine speurtocht door de fascinerende wereld van de drie dimensies. Zie je de diepte, of blijft het bij kijken? |
||||||
11.45-13.00 |
Practicum Grote Rekendag: De Grote Rekendag is een schoolbrede activiteit waar nadruk ligt op het onderzoekend leren door leerlingen. De negende Grote Rekendag vindt plaats op woensdag 13 april. |
||||||
13.00-14.15 |
Lunch/Informatiemarkt |
||||||
14.15-15.25 |
Eerste ronde werkgroepen: zie het werkgroepenschema voor meer informatie |
||||||
15.25-15.50 |
Koffie / thee |
||||||
15.50-17.00 |
Tweede ronde werkgroepen: zie het werkgroepenschema voor meer informatie |
||||||
17.00-17.45 |
Informatiemarkt |
||||||
17.45-18.45 |
Diner |
||||||
18.45-19.30 |
Informatiemarkt |
||||||
19.30-19.35 |
Column uitgesproken door Bert Zwaneveld (Ruud de Moor Stichting) |
||||||
19.35-20.00 |
Introductie avondpracticum |
||||||
20.00-20.20 |
Koffie / thee |
||||||
20.20-21.30 |
Uitvoering avondpractica: zie het overzicht van het avondpracticum voor meer informatie |
||||||
21.30-21.55 |
Presentaties avondpractica |
||||||
21.55-22.00 |
Afsluiting van de dag door Jan van Maanen |
||||||
Vrijdag 18 maart |
|||||||
07.30-09.00 |
Ontbijt |
||||||
09.00-09.45 |
Plenaire lezing: Wolf Brinkman Over het nut en nadeel van taal, rekenen, kunst en cultuur in het onderwijs: een vingeroefening in ruimtelijk redeneren: De kracht van kunst, cultuur, taal en rekenen komt het mooiste tot uiting als ze niet worden gezien als afzonderlijke begrippen, maar als natuurlijke eenheid waarmee je de wereld kunt bekijken. |
||||||
09.45-10.05 |
Koffie / thee |
||||||
10.05-11.50 |
Derde ronde practicum: Kijken en zien, meetkunde op de basisschool In alle Nederlandse reken-wiskundemethodes komen opdrachten voor met meetkunde. In de onderbouw gaat het vooral nog om verkennen, waarnemen en beleven van de omgeving. Zaken als oriënteringsvermogen, het spelen met twee- en driedimensionale figuren en het construeren komen dan aan bod. Geleidelijk aan komt in de hogere groepen meer aandacht voor het analyseren en verklaren van ruimtelijke zaken. Ruimtelijke figuren, zaken als symmetrie en rotatie, en een formeler taalgebruik krijgen de aandacht. In de bovenbouw gaat het nog sterker om verbanden leggen, afbeeldingen maken, verklaren en voorspellen. |
||||||
12.00-13.00 |
Lunch |
||||||
13.00-14.10 |
Derde ronde werkgroepen: zie het werkgroepenschema voor meer informatie |
||||||
14.15-14.30 |
Afsluiting conferentie: Jaap den Hertog |