kop

Opleiding 2013 (groep Summa)

| Home | Certificaat | Programma | Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 | Dag 6 | Dag 7 |
views

Dag 7 - 27 maart 2014 - Afsluiting

foto's van 27 maart 2014

Evaluatie op 27-3 (aan de hand van enkele stellingen).

Het is niet nodig alle domeinen te behandelen

Eens 0, Oneens 14

  • Binnen opleiding is dat nodig
  • Voor studenten kun je denken over het overslaan van getallen
  • Voor alle domeinen didactische expertise nogid
In de opleiding moet meer theorie aan bod komen

Eens 5, Oneens 9

  • Het helpt tegen heersende dogma’s.
  • Het had meer kunnen gaan over de diversiteit in methoden die gebruikt worden door studenten en het verschil tussen vroeger en nu
  • Theorie en publicaties zijn leuk om te lezen en geven inzicht
  • De lezing van Ceciel is als zeer goed ervaren
  • Het was een mooie mix van verschillende werkvormen. Balans tussen theorie, praktijk en tips
  • Het attenderen op theorie is waardevol. Te diep erop in gaan hoeft niet
Het maken van huiswerk is niet zinvol

Eens 0, Oneens 14

  • Ondanks aversie tegen huiswerk heb ik echt wat aan het huiswerk gehad doordat je echt actief bezig MOEST zijn met dingen
  • Het zijn dingen waar je normaal nooit aan toe komt. De opleiding verplicht daartoe en dat is zinvol
  • De opdrachten waren zinvol maar kostten veel tijd. De opleiding duurde wat kort. Als de opleiding over meer tijd verspreid was, was daar meer ruimte voor
  • Huiswerk had diversiteit, wat positief is. Een persoonlijke meerwaarde is dat het samenwerking stimuleerde. De samenwerking is opgezet en gebleven
  • De compactheid had daarentegen ook een voordeel omdat je “toch wel de tijd neemt die je kunt nemen”. Het dwingt tot niet uitstellen
Het doen van onderzoek is waardevol voor de verdere ontwikkeling tot rekendocent

Eens 14, Oneens 0

  • Door gedwongen na te denken over je praktijk maak je stappen tot een betere rekendocent
  • Het onderzoek kun je laten aansluiten bij je eigen leervraag dus is het automatisch zinvol
  • Het onderzoek heeft tot onverwachte inzichten geleid (ik had verwacht dat de problemen bij ons niet voor zouden komen, maar dat was dus wel zo)
  • Frank is blij omdat de onderzoeksonderwerpen de algemene problematiek reflecteren, maar nu daadwerkelijk tot stukjes van oplossingen geleid hebben
Het bijhouden van de eigen ontwikkeling in een portfolio is onnodig

Eens 0, Oneens 14

  • De google sites zijn niet praktisch
  • Digitaal is niet nodig. Portfolio is wel nuttig
  • Een digitaal portfolio biedt de voordelen dat je het kunt delen
  • Het portfolio dwingt je tot het stellen van leerdoelen. Dat werkt enthousiasmerend
  • Flexibiliteit van platformkeuze is positief
  • Graag duurzaamheid in beschikbaarheid digitaal materiaal
Inventarisatie vervolg
  • Met verschillende docenten samen komen is zinvol. Terug bij elkaar komen met de groep, ervaringen uitwisselen, worskhop
  • Een vervolg, inhoudelijk net zoals deze maar dan voortborduren. Gestuurde leervraag is fijn
  • Juist liever geen terugkomdag, maar een aantal keren verspreid terugkomen met soortgelijke sessies. Maar in tweede helft van het jaar omdat er in de tussentijd meer ervaring is opgedaan
  • Intervisie aan de hand van concrete casuïstiek (ceciel bijvoorbeeld, met zwakke rekenaars)
  • Toevoeging Frank: het is nodig om door te gaan met zwakke leerlingen gezien de landelijke en summa ontwikkelingen. Bijvoorbeeld in verband met aangepaste examens enzo
  • Deze opleiding richt zich op persoonlijke ontwikkeling en dat moet zo blijven (naar aanleiding van vraag Rinske)
Presentaties

Gedurende de opleiding is gewerkt aan praktijkgericht onderzoek. Op deze laatste dag worden deze onderzoeken gepresenteerd.

  • Welke lesorganisatie sluit het beste aan bij de studenten van de opleiding OAS, PWK, MMZ, MSD? Onderscheid tussen Klassikale instructie, Verlengde instructie, Zelfstandig. Is er verschil tussen de opleidingen qua voorkeur van lesorganisatie?
    Martijn van Oirschot, Huub Smits, Maurits Wolf
  • Welke begrippen zijn van belang voor het juist interpreteren van rekenvraagstukken in het algemeen en voor bepaalde vakgebieden in het bijzonder, en welke hulpmiddelen kunnen we inzetten om de begripskennis te verbeteren?
    Rianne Dirne-Tournoij, Inge Vogels, Frits van der Wal
  • Kun je een verbinding leggen tussen verpleegkundig rekenen en het rekenen van het referentiekader?
    Graat Weber
  • Hoe kunnen we mensen bij de start van de les motiveren bij het onderwerp verbanden?
    Marianne Creemers, Martin Haas, Annemieke Hofstede
  • Wat is het resultaat van het structureel invullen van een uitwerkvel op de resultaten van leerlingen?
    Helma Kuijpers, Elmine Meijer-van Roon
  • Is er meer motivatie en resultaat bij werken met examens (en examentraining) versus werken met eeen boek?
    Joep Veldhuizen

Literatuur divers

Oefenen
Overig
Literatuur (rekenen/wiskunde)

Verzameling van 4000 artikelen over reken-wiskunde onderwijs