Voor wie?
Samenvatting
Onderwerp |
rekenen, schatten
|
Samenvatting | De computer vraagt tafelsommen. Als steun staat bij elke som een plaatje van een brief met postzegels, bij de som 6 x 8 = bijvoorbeeld zes postzegels van 8. Door de structuur - twee rijtjes van vijf postzegels - wordt benadrukt dat de leerling 5x en 10x als steunpunt kan gebruiken. Leerlingen kunnen bij elke opgave een hulpsom opvragen. Verwacht wordt dat de leerlingen na verloop van tijd de hulpsom-knoppen niet meer zullen gebruiken, omdat ze genoeg steun hebben aan het plaatje.
Voor kinderen die de tafels al gehad hebben is Post te gebruiken als een oefentaak, maar de taak kan ook gebruikt worden om kinderen nieuwe tafels te laten verkennen.
|
| Bedoeling
Bedoeling
Alle nieuwe rekenmethodes stimuleren kinderen om de tafels van vermenigvuldiging te leren vanuit de relaties tussen de sommen. Bepaalde sommen gaan voor kinderen als 'ankerpunten' functioneren, dat zijn sommen die het kind makkelijk onthouden kan en gebruikt om de uitkomst van andere sommen te vinden. Het verschilt per kind enigszins welke sommen ankerpunten worden, maar de sommen met 5x en 10x zijn bijna altijd makkelijk te onthouden. Het programma Post laat zien dat het leren van de tafels ondersteund kan worden vanuit concrete contextsituaties. De hulpknop zal na een tijdje door de meeste leerlingen niet meer gebruikt worden, want het plaatje biedt hen dan al genoeg steun. Voor kinderen die de tafels al geleerd hebben is Post in te zetten als oefentaak. De taak kan ook gebruikt worden om kinderen nieuwe tafels te laten verkennen.
Bediening
Bediening
De computer vraagt vermenigvuldigsommen en laat als steun bij elke som een een brief met postzegels zien. De structuur van twee rijtjes van vijf postzegels benadrukt 5x en 10x als steunpunt: als je 5 x 8 = 40 weet kun je daar andere vermenigvuldigingen uit afleiden. Je kunt bij elke opgave ook een hulpsom opvragen.
|