Voor wie?
Samenvatting
Onderwerp |
getalbegrip;
rekenen, schatten
|
Samenvatting | De leerlingen krijgen een kluis in beeld. Midden op de draaischijf staat een getal, de code die gekraakt moet worden. Om de kluis open te krijgen moeten alle knoppen ingedrukt worden waardoor het getal in het midden deelbaar is. Voor het codegetal in het midden heeft de leerling de keuze uit getallen tussen 0 en 100, of tussen 0 en 1000. De getallen op de knoppen rondom het codegetal zijn steeds de getallen 1 tot en met 10.
Om de kluis open te krijgen moet de leerling op de hendel van de kluis klikken. Alleen als alle knoppen goed staan, gaat de kluis open. |
| Bedoeling
Bedoeling
Bij Kraak de kluis draait het om deelbaarheid. Als de code een laag getal is kunnen kinderen simpelweg controleren of het getal op de knop "in de tafel zit". Vaak is het codegetal daarvoor echter te groot. Een handige aanpak is dan "opvermenigvuldigen". Bij 81 kun je bijvoorbeeld redeneren:
-
20 x 3 = 60 Er is nog 21 over; is dat deelbaar door 3?
-
20 x 4 = 80 Je houdt nog 1 over. 81 is niet deelbaar door 4.
-
10 x 7 = 70 Je houdt nog 11 over. 81 is niet deelbaar door 7.
Maar je kunt ook truukjes gebruiken als:
- Alle even getallen zijn deelbaar door 2.
- Getallen die op 0 of 5 eindigen zijn deelbaar door 5.
- Getallen die op 0 eindigen zijn deelbaar door 10.
Al doende zullen kinderen zelf ook nog andere truukjes ontdekken, bijvoorbeeld:
- Als een getal door 9 gedeeld kan worden, dan kan het ook door 3 worden gedeeld.
- Als een getal door 8 kan worden gedeeld, dan kan het ook door 4 en 2 worden gedeeld.
- De even getallen 2, 4, 6, 8 geven bij vermenigvuldigen altijd een even getal.
Het rekenmachientje is vooral handig bij getallen boven 100. Je kunt via vermenigvuldigen getallen zoeken die in de buurt komen van het getal van de opgave.
Bediening
Bediening
Om de kluis open te krijgen moet je de code kraken, het getal dat op de middelste schijf staat. Klik op de knoppen van de getallen waardoor het codegetal deelbaar is. Als je denkt dat alle knoppen goed staan klik je op de hendel. Je mag het rekenmachientje op het scherm gebruiken, maar dat machientje kan alleen maar vermenigvuldigen. Je kunt kiezen voor een nieuw codegetal onder 100 of voor een codegetal tussen 100 en 1000.
|