Opdracht 1: interessante figuren
Maak een lijstje van figuren die je interessant vindt, of bijzonder, en schrijf erbij waarom je die figuur bijzonder vindt.
Tip: Je hoeft de figuren niet na te tekenen. Schrijf het aantal minuten van de figuur op.
Opdracht 2: vijf punten
Zo'n ster met vijf punten als hierboven heet een 'pentagram'.
Hoe maak je zo'n pentagram?
Opdracht 3: niet door elkaar
Een heleboel figuren hebben lijnen die door elkaar lopen. Bij de ster van hierboven bijvoorbeeld zie je allemaal kruispunten in de figuur. Er zijn ook figuren waar de lijnen niet door elkaar lopen. Hieronder zie je er een paar.
Hoe kun je figuren maken waarbij de lijnen niet door elkaar lopen?
Opdracht 4: rondje in het midden
Wanneer is het rondje heel klein en wanneer is het rondje heel groot?
Opdracht 5: twee manieren
Probeer eens '15 minuten' en '45 minuten'. Je krijgt dan precies dezelfde figuur. Snap je hoe dat komt? Probeer maar of het ook werkt bij andere figuren.
Schrijf op hoe je altijd op twee manieren dezelfde figuur kunt maken.
Maak een mooie ster in deze cirkel.
Voor wie?
Samenvatting
Onderwerp |
getalbegrip
|
Samenvatting | Ster is een spelletje waarmee kinderen figuren kunnen maken met behulp van een klokstructuur. Het programma geeft een cirkel met 60 streepjes ('minuten'). De leerling kiest nu een getal voor het aantal minuten (bijvoorbeeld 15), waarna de computer de lijnen trekt: van 0 naar 15, naar 30, naar 45 naar 60 (0). Via een knop 'stap' tekent de computer steeds 1 lijnstuk, via 'hele figuur' wordt de figuur in een keer lijntje voor lijntje getekend.
Sommige minutenstanden komen na 1 rondje weer bij 0 uit, andere pas na meerdere rondjes. |
| Bedoeling
Bedoeling
Ook bij Ster draait het om de deelbaarheid van 60. Terwijl bij Taart het aantal minuten bepaalt waar de volgende kers wordt neergelegd, regelt het aantal minuten bij Ster naar welke punt een lijn getrokken wordt. De lijn stopt pas als hij weer eindigt in het vertrekpunt bovenaan. Met een getal als 12 gaat de computer maar één keer rond, met 24 loopt de figuur uiteindelijk langs dezelfde punten, maar dan in twee rondes. De patronen kunnen het beste verklaard worden door 60 (of een veelvoud daarvan) af te trekken van het getal waar je eigenlijk op terecht zou moeten komen. Met sprongen van 24 gaat de lijn bijvoorbeeld eerst naar 24 en 48, en daarna naar 12 (in feite punt 72, want 72 - 60 = 12 ), 36 ( 96 - 60 = 36 ) en weer naar 0 ( 120 - 2 x 60 ).
Voorafgaand aan 'Ster' kunt u 'Sterren maken' (werkblad) doen. Hier kunnen leerlingen al de nodige ontdekkingen doen, door het tekenen van mooie sterren in een klokroos op papier. Het programma 'Kraak de kluis' is een mooi vervolg op 'Ster'. Ook daar draait het om deelbaarheid.
Bediening
|