[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 29-3, maart 2010

Productief oefenen met breuken

T. Dekker & M. Kindt
Truus Dekker en Martin Kindt hebben de bundel Oefenen met breuken samengesteld. In dit artikel beschrijven zij de keuzes die daarbij gemaakt zijn en lichten die toe met een aantal voorbeelden (PDF).

1,444 667 861 … en 0,065 988 036 ... 

G. Koolstra
Het begint met de vraag voor welk grondtal y = gx en zijn inverse elkaar raken. Via het probleem van Steiner leidt dit tot de vraag voor welke x de toren met oneindig veel exponenten convergeert. Gerard Koolstra beschrijft deze tegenpolen (PDF).

Het verkeerslichtenprobleem 

J. Deprez

Wat te doen bij een oranje verkeerslicht? Van die alledaagse vraag wilde Johan Deprez onderwijs maken. Niet alleen toont hij hoe dat er uiteindelijk uit is komen te zien, hij maakt de lezer ook deelgenoot van het hele proces dat daar aan vooraf ging, en presenteerde een deel van dit verhaal op de NWD van februari jongstleden. Ook is deze tekst eerder verschenen in Uitwiskeling (2009) (PDF).

Wat te bewijzen is (48)

M. Kindt
Beschrijvende meetkunde, Alfred Dürer en kegelsnedes en ellipsen vormen de ingrediënten van opnieuw een boeiende aflevering van Wat te bewijzen is (PDF).

Intelligente feedback

J. Lodder

Het grote probleem van digitale leeromgevingen is het feit dat de feedback automatisch gegenereerd moet worden, waardoor deze vaak niet verder gaat dan de constatering dat iets goed of fout is, als het goede al ‘herkend’ wordt. Maar de nieuwste ontwikkelingen doen ons binnentreden in het tijdperk van de intelligente feedback. Josje Loddder beschrijft de stand van zaken (PDF).

De Quality Class in Canada 

W. Keldermans, R. Schampaert, L. Spijkerboer & E. Wolters
De Quality Class is een initiatief van Lambrecht Spijkerboer waarin bijna afgestudeerde docenten bij elkaar gebracht worden onder de paraplu van een van de wetenschappelijke wiskundeonderwijsconferenties. Dit jaar werd ons land vertegenwoordigd door Wesley Keldermans, Rachel Schampaert en Els Wolters van de Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Een verslag (PDF).

Een toepassing van de stelling van Legendre voor kettingbreuken 

P.W.H. Lemmens
Hoe kun je van bepaalde breuken, als je alleen de eerste vier decimalen van de bijbehorende decimale ontwikkeling hebt, die breuk terugvinden? Dat het kan, ook met behulp van kettingbreuken, laat Piet Lemmens in dit artikel zien (PDF).

Patiënten in getallen

N.M. Maurits

Natasha Maurits was een van de plenaire sprekers op de NWD van 2010. In haar voordracht toonde zij voorbeelden van het inzetten van wiskunde bij het verkrijgen van biomarkers (getalsmatige samenvattingen van de toestand van de patiënt) uit numerieke gegevens of beelden (PDF).

Boekbespreking

T. Dekker

Truus Dekker heeft De man die kon rekenen van Malba Tahan voor u gelezen. Een kort verslag (PDF).

Een sprong voorwaarts met wis- en natuurkunde

A. Heck & P. Uylings
André Heck en Peter Uylings zijn op de NWD van 2010 wiskundig ingesprongen op sprongbewegingen zoals het springen op een springstok, huppen op de plaats en het maken van kangoeroesprongen. Dergelijke bewegingen zijn op video vast te leggen en kunnen met behulp van Coach worden geanalyseerd. In dit artikel bespreken zij eenvoudige wiskundige modellen van deze bewegingen en vergelijken modelresultaten met meetresultaten (PDF).

[an error occurred while processing this directive]