Rekenen? Tekenen is ook belangrijk! Zie hier het resultaat (ppt, 1.3 Mb) van het project Grassroots, Digitaal zelfportret in groep 5 (juni 2006).
“Maar dan kunnen we ze dus niet meer helpen?” zei Margriet tijdens een ouderavond van groep 5. We hadden net gehoord over leeftijdsommen en tribunesommen. Inderdaad, rekenen is niet meer wat het was. De opmerking van Margriet was voor het RekenWeb aanleiding om informatie over het huidige rekenonderwijs op internet te zetten (zie de ouderpagina).
De Fakkel werkt al jaren mee aan projecten voor verbetering van het rekenonderwijs. Hier staan ervaringen van enkele recente activiteiten. Zo kun je zien wat op de Fakkel gebeurt en je leest iets over het huidige rekenonderwijs.
Groep 7 werkt dit schooljaar aan een project dat zich richt op het onderwijzen van verhoudingen, breuken, procenten en kommagetallen. Een activiteit in dit project was:
Stel je voor dat meters en centimeters nog niet uitgevonden zouden zijn, hoe zou je dan een tafel opmeten?
Met een touwtje bijvoorbeeld, of met een strook papier, maar dan moet je die strook wel verdelen in kleine stukjes. En als je een
gummetje op wil meten moet je zo'n klein stukjes nog weer verder
onderverdelen. Deze activiteit was aanleiding voor een les over kommagetallen. Die werken ook zo, elk volgend cijfer achter de komma is een
nieuwe onderverdeling.
Hier staan foto's van zo'n les over kommagetallen bij Lia.
Alle leerlingen van groep 3 t/m 8 deden mee aan de Grote Rekendag. Een dag waarop in Nederland en België heel veel kinderen met rekenen bezig zijn. Maar wel op een heel andere manier dan in de gewone rekenlessen:
Groep 5 heeft vorig schooljaar (2002/2003) gewerkt aan een experiment met bouwplaten.
Op internet staat een verslag (met foto's!) dat als artikel verschijnt
in het rekentijdschrift Willem Bartjens.
Leerlingen uit groep 5 hebben tekeningen gemaakt voor het probleem van de maand april van het RekenWeb. De tekeningen van Robyn, Rüchan en Sofie zijn in het spiegelprogrammaatje te bekijken. Leuk is om te zien hoe klikken op het knopje [spiegel] pas echt het karakter van een helft laat zien (met het knopje links daarvan kun je de andere kant spiegelen). Je moet dan natuurlijk wel eerst de spiegel goed zetten . . . .
Een meetkundeles in groep 3 (2001/2002) over zon en schaduw.
Een les in groep 5 (2001/2002) over keersommen.
Meetkunde op de computer.
In JSW, Jeugd in School en Wereld van november 2002 staat het artikel 'Groep 7 doet Onderzoek'. In dat artikel wordt beschreven hoe groep 7 (2001/2002) van De Fakkel een vragenlijst maakte over de interesses van jongens en meisjes en die vragenlijst op internet liet invullen. Zie hier het verslag van deze activiteit.