kop

Opleiding 2016-2017 (groep 19, Nova 4)

| Home | Intake online | Programma | Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 | Dag 6 | Dag 7 |

Dag 2 - 16 september 2016

Programma
Huiswerk
  • Onderzoeksplan afmaken (Wat? Waarmee? Hoe?) en opsturen per mail of mailen dat het in portfolio staat
  • Portfolio-opdrachten. Keuze uit:
    • Praktische meetkunde-les ontwerpen (lesopzet maken) en uitvoeren
    • Meetkunde in methode (vergelijk met meetkunde in syllabus en COEs)
    • Methodetoets analyseren: wat wordt er getoetst per opgave? Welke opgaven zouden ook in COE passen (zie syllabus)? Waarom? Mening over de opgaven.
  • Voorbereiding volgende keer (7-10)
    • Uit methode: twee onderdelen uit domein verhoudingen selecteren waar je over wil praten. Bijvoorbeeld: struikelopgave, iets wat je overslaat, goede uitleg, etc.
Maken van een portfolio
De informatie over de indeling van het portfolio en de stappen om het aan te maken vind je hier

Voorlopige onderzoeksgroepen en onderwerpen
  • Dik, Marjolijn, Andre, Arjan (Marjan?). In hoevrre beinvloedt taal het rekenonderwijs?
  • Jeroen, Cynthia, Kees en Jeffrey. Hoe kun je bij lessen in het domein getallen de opgaven visueel aantrekkelijker maken (denk aan plaatjes, of spullen) passend bij de leeftijdsgroep?
  • Sjef en Marjolein. Hoe kun je een opzet maken voor een periode die ervoor zorgt dat leerlingen effectief datgene oefenen wat nodig is voor het examen?
  • Inge en Sjanet. Geeft het benoemen en aandacht schenken aan rekentaalbegrippen meer begrip bij de student?
  • Tanja, Cintha, Adinda. Gebruik van diagnostisch rekengesprek om snel met cursist naar juist niveau te komen

Literatuur bij deze dag

Literatuur divers

Oefenen
Overig
Literatuur (rekenen/wiskunde)

Verzameling van 4000 artikelen over reken-wiskunde onderwijs