Dag 4 - 28 oktober 2016
Programma
Huiswerk - samengevat
-
van Ceciel: voor een rekengesprek met een of meer zwakke rekenaars aan de hand van een rekenopgave. maak verslag van dit gesprek. Wat haal je er uit voor jouw praktijk?
-
Meten: kies of ontwerp een meetpracticum of een praktische meetactiviteit. Motiveer je keuze van vak(didactiek. Beschrijf de doelen en de (vakdidactische) aanpak, voer de opdracht uit en beschrijf de ervaringen.
|
Maken van een portfolio
De informatie over de indeling van het portfolio en de stappen om het aan te maken vind je hier
Onderzoeksgroepen en onderwerpen
-
Marjolein en Sjef
- Hoe kun je een opzet maken voor een periode die ervoor zorgt dat de leerlingen effectief datgene oefenen wat nodig is voor het examen?
- Welke hiaten hebben de leerlingen in de startfase van de periode?
Hoe kom je die zo snel mogelijk aan de weet?
- Wat is vervolgens een geschikt vervolg?
-
Klaas
?
-
Dik, Arjan, André, Marjolijn
- In hoeverre beïnvloedt taal het rekenonderwijs?
- variaties in opgaven maken en voorleggen aan de leerlingen
-
Kees, Jeroen, Jeffrey, Cynthia
Hoe kun je bij lessen in het domein getallen de opgaven visueel aantrekkelijker maken (denk aan plaatjes, of spullen) passend bij de leeftijdsgroep?
-
Inge, Sjanet, Marjan
- Geeft het benoemen en aandacht schenken aan rekentaalbegrippen meer begrip bij de student?
elke begrippen?
- Hoe maak je er afspraken over?
-
Tanja, Adinda, Cintha
- Gebruik van diagnostisch rekengesprek (H.Logtenberg, CPS) om snel met cursist naar juist niveau te komen.
|