kop

Opleiding 2016-2017 (groep 19, Nova 4)

| Home | Intake online | Programma | Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 | Dag 6 | Dag 7 |

Dag 4 - 28 oktober 2016

Programma
Huiswerk - samengevat
  • van Ceciel: voor een rekengesprek met een of meer zwakke rekenaars aan de hand van een rekenopgave. maak verslag van dit gesprek. Wat haal je er uit voor jouw praktijk?
  • Meten: kies of ontwerp een meetpracticum of een praktische meetactiviteit. Motiveer je keuze van vak(didactiek. Beschrijf de doelen en de (vakdidactische) aanpak, voer de opdracht uit en beschrijf de ervaringen.

Maken van een portfolio
De informatie over de indeling van het portfolio en de stappen om het aan te maken vind je hier

Onderzoeksgroepen en onderwerpen
  • Marjolein en Sjef
    - Hoe kun je een opzet maken voor een periode die ervoor zorgt dat de leerlingen effectief datgene oefenen wat nodig is voor het examen?
    - Welke hiaten hebben de leerlingen in de startfase van de periode?
    Hoe kom je die zo snel mogelijk aan de weet? - Wat is vervolgens een geschikt vervolg?
  • Klaas
    ?
  • Dik, Arjan, André, Marjolijn
    - In hoeverre beïnvloedt taal het rekenonderwijs?
    - variaties in opgaven maken en voorleggen aan de leerlingen
  • Kees, Jeroen, Jeffrey, Cynthia
    Hoe kun je bij lessen in het domein getallen de opgaven visueel aantrekkelijker maken (denk aan plaatjes, of spullen) passend bij de leeftijdsgroep?
  • Inge, Sjanet, Marjan
    - Geeft het benoemen en aandacht schenken aan rekentaalbegrippen meer begrip bij de student? elke begrippen?
    - Hoe maak je er afspraken over?
  • Tanja, Adinda, Cintha
    - Gebruik van diagnostisch rekengesprek (H.Logtenberg, CPS) om snel met cursist naar juist niveau te komen.

Literatuur divers

Oefenen
Overig
Literatuur (rekenen/wiskunde)

Verzameling van 4000 artikelen over reken-wiskunde onderwijs