kop

Opleiding 2016-2017 (groep 19, Nova 4)

| Home | Intake online | Programma | Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 | Dag 6 | Dag 7 |

Dag 5 - 25 november 2016

Programma
Huiswerk - Verbanden
  • Zoek een of twee tabellen of grafieken die specifiek zijn voor het beroep/beroepsgroep waarvoor je opleidt.
  • beschrijf kort de beroepscontext waarin de tabel/grafiek voorkomt en wat een beroepsbeoefenaar ermee moet doen. Maak er een rekenopdracht omheen
  • Beschrijf welke rekenkennis en –vaardigheden erin aan bod komen
Onderzoeksgroepen en onderwerpen
  • Marjolein en Sjef
    - Hoe kun je een opzet maken voor een periode die ervoor zorgt dat de leerlingen effectief datgene oefenen wat nodig is voor het examen?
    - Welke hiaten hebben de leerlingen in de startfase van de periode?
    Hoe kom je die zo snel mogelijk aan de weet? - Wat is vervolgens een geschikt vervolg?
  • Klaas
    ?
  • Dik, Arjan, André, Marjolijn
    - In hoeverre beïnvloedt taal het rekenonderwijs?
    - variaties in opgaven maken en voorleggen aan de leerlingen
  • Kees, Jeroen, Jeffrey, Cynthia
    Hoe kun je bij lessen in het domein getallen de opgaven visueel aantrekkelijker maken (denk aan plaatjes, of spullen) passend bij de leeftijdsgroep?
  • Inge, Sjanet, Marjan
    - Geeft het benoemen en aandacht schenken aan rekentaalbegrippen meer begrip bij de student? elke begrippen?
    - Hoe maak je er afspraken over?
  • Tanja, Adinda, Cintha
    - Gebruik van diagnostisch rekengesprek (H.Logtenberg, CPS) om snel met cursist naar juist niveau te komen.

Literatuur divers

Oefenen
Overig
Literatuur (rekenen/wiskunde)

Verzameling van 4000 artikelen over reken-wiskunde onderwijs