Leervragen
Leervragen verzameld en in categorieen ondergebracht.
Vakinhoud
- Wat zijn precies de rekeninhoudelijke onderwerpen
- Didactiek van de basisschool
- Didactische ondersteuning
- Diverse rekenmethoden
Informatie over het referentiekader rekenen
- Wat houden de niveaus in (1F, 2F, 3F)
- Wat is een som 2F en wat is een som 3F
|
Methode
Binnen ROC Nijmegen wordt - verplicht - Startrekenen van Deviant gebruikt.
- Praktische vragen over de methode (startrekenen)
- Moeten alle vier domeinen even zwaar/lang behandeld worden
- Makkelijke taal uitleggen of juist moeilijke zoals het al staat in het boek
Coaching
- Motiveren van docenten
- Oudere docenten worden wat minder veranderingsgezind
- Op welke manier kan ik andere collega's ook motiveren om "ander" onderwijs aan te bieden op het gebied van rekenen.
De zwakkere leerling
- Wat doe je met de hele zwakke leerling
- Wat doe je met een dyscalculie-verklaring
- Meer didactiek. aanpakken van leerproblemen
- Vooral de didactiek van het rekenen met name w.b. de lage opleidingsniveaus. Wij hebben te maken met opleidingsniveau 2 en niveau 1
Overig
- Spelletjes (zonder computer)
- Opfrissen eigen kennis
- Toetsing
- Prijsvraag: teams kunnen ideeen leveren voor rekenen en taal.
- Digitaal toetsen of op papier toetsen
- Jaarplanning, o.a. in relatie tot de methode
|
Copyright 2010-2011 Freudenthal instituut