[an error occurred while processing this directive]
kop
kop

Cursus rekencoach ROC Nijmegen

| ^ | home | over de cursus | leervragen | profiel rekencoach |

Leervragen

Leervragen verzameld en in categorieen ondergebracht.

Vakinhoud

  • Wat zijn precies de rekeninhoudelijke onderwerpen
  • Didactiek van de basisschool
  • Didactische ondersteuning
  • Diverse rekenmethoden
Informatie over het referentiekader rekenen
  • Wat houden de niveaus in (1F, 2F, 3F)
  • Wat is een som 2F en wat is een som 3F

Methode

Binnen ROC Nijmegen wordt - verplicht - Startrekenen van Deviant gebruikt.

  • Praktische vragen over de methode (startrekenen)
  • Moeten alle vier domeinen even zwaar/lang behandeld worden
  • Makkelijke taal uitleggen of juist moeilijke zoals het al staat in het boek

Coaching

  • Motiveren van docenten
  • Oudere docenten worden wat minder veranderingsgezind
  • Op welke manier kan ik andere collega's ook motiveren om "ander" onderwijs aan te bieden op het gebied van rekenen.

De zwakkere leerling

  • Wat doe je met de hele zwakke leerling
  • Wat doe je met een dyscalculie-verklaring
  • Meer didactiek. aanpakken van leerproblemen
  • Vooral de didactiek van het rekenen met name w.b. de lage opleidingsniveaus. Wij hebben te maken met opleidingsniveau 2 en niveau 1

Overig

  • Spelletjes (zonder computer)
  • Opfrissen eigen kennis
  • Toetsing
  • Prijsvraag: teams kunnen ideeen leveren voor rekenen en taal. 
  • Digitaal toetsen of op papier toetsen
  • Jaarplanning, o.a. in relatie tot de methode

Copyright 2010-2011 Freudenthal instituut
[an error occurred while processing this directive]