Profiel Rekencoach
Dit is de definitie van ROC Nijmegen (van het intranet gekopieerd)
De mbo rekencoach:
- Is de informant, begeleider en adviseur van collega’s en management op het gebied van rekenen
- heeft expertise op het terrein van de integrale ontwikkeling van het rekenen van de studenten, zowel gedurende de opleiding als de beroepspraktijkvorming.
- Is deskundig op het gebied van de referentieniveaus van de commissie Meijerink en adviseert collega’s bij de invoering.
Taken:
- Stimuleren van het rekenbewustzijn van de teams/clusters/domeinen (dus ook vakdocenten)
- Ontwikkelingen op het gebied van kennis, methoden en didactiek volgen en vertalen naar concrete rekeneisen
- Zorg dragen voor een uniforme aanpak van rekenen bij rekendocenten én vakdocenten
- Functioneel en ondersteunend rekenonderwijs uitzetten en ondersteunen
- Zorg dragen voor de koppeling van rekenvaardigheden en rekenen in de beroepspraktijk zoals uitgewerkt in deel D van het KD.
|
Bekwaamheidseisen van de mbo rekencoach:
- Is in staat om een voortrekkersrol te vervullen, te overtuigen en te enthousiasmeren
- Ondersteunt op adequate wijze (vak) docenten en studieloopbaanbegeleiders bij het vormgeven van rekenontwikkelend beroepsonderwijs
- Geeft op bezielende wijze richting aan vernieuwingsprocessen rond rekenbeleid in de sector
- Beschikt over coachingsvaardigheden.
Inzet:
- De taak van de rekencoach wordt binnen het team/cluster/domein of de sector uitgevoerd
- De rekencoach is bereid een scholingstraject te volgen om een gekwalificeerde rekencoach te worden
- De werkzaamheden worden uitgevoerd als taak. Omvang taak nader te bepalen.
|
Copyright 2010-2011 Freudenthal instituut