Programma Nationale Rekendagen 2006


(zaalindeling onder voorbehoud)


Donderdag 16 maart 2006

Tijd   Plaats
9.30 - 10.30 Ontvangst met koffie  
10.30 - 10.45 Opening: Dr. Marjolein Kool Rotonde
10.45 - 11.30 Plenaire lezing; Prof. Lieven Verschaffel Rotonde
11.30 - 11.45 Koffie/thee Atrium
11.45 - 12.45 Eerste ronde werkgroepen  
12.45 - 14.00 Lunch Dali restaurant
14.15 - 15.30 Practicum Rotonde, Boston, Cambridge en Harvard
15.30 - 16.00 Koffie/thee Atrium
16.00 - 17.15 Vervolg practicum Rotonde, Boston, Cambridge en Harvard
18.00 - 19.00 Diner Dali restaurant
19.30 - 20.00 Koffie/thee Atrium
20.15 - 21.00 Plenaire lezing; Prof. dr. Robbert Dijkgraaf Rotonde
21.30 - ... Oud-Hollandse spelletjes en bowlen
 

Vrijdag 17 maart 2006

Tijd   Plaats
07.30 - 09.00 Ontbijt Dali restaurant
9.00 - 09.45 Reflectie op het practicum Rotonde
10.00 - 11.00 Tweede ronde werkgroepen  
11.00 - 11.30 Koffie/thee Atrium
11.30 - 12.30 Derde ronde werkgroepen  
12.45 - 13.45 Lunch Dali restaurant
14.00 - 15.00 Plenaire lezing; Vincent Klabbers Rotonde
15.00 Afsluiting Rotonde


Lezingen in schema

Tijd Ttitel Spreker
16 maart
10.30 - 10.45
Opening Dr. Marjolein Kool
16 maart
10.45 - 11.30
Flexibel rekenen:
wat houdt dit (precies) in en (waarom) is dit zo belangrijk?
Prof. Lieven Verschaffel
16 maart
20.15 - 21.00
De relatie tussen science, rekenen en techniek Prof. dr. Robbert Dijkgraaf
17 maart
14.00 - 15.00
Tafelen Vincent Klabbers
17 maart
15.00
Afsluiting  


Werkgroepen in schema

NB: De werkgroep 'GPS' op vrijdag vervalt en wordt vervangen door: 'Aan de slag met software Wis en Reken'.

Donderdag 16 maart
Tijd
11.30 - 12.30 Den Hertog
 

De coördinator aan het werk (pdf)
Dekker
 

Gestructureerd coöperatief leren tijdens de rekenlessen (pdf)
Uittenbogaard & Koersen
 
Kolomrekenen en cijferen: hoe nu verder? (pdf)
De With
 

Adaptief onderwijzen bij het rekenen tot 20 (pdf)
Van Tricht
 

Splitsen van getallen tot 10 (pdf)
Hartstra
 

Partytent of pyramide? (pdf)
Noteboom
 

Peilen en stimuleren van getalbegrip bij kleuters via rekenspelletjes (pdf)
Uitgeverij Malmberg

Digitale toetsen bij Pluspunt en De Wereld in Getallen (pdf)
Thema
Bouw
5
algemeen
4
algemeen
4
bovenbouw
2
middenbouw
2
middenbouw
2
algemeen
4
onderbouw
5
algemeen


Vrijdag 17 maart
Tijd
10.00 - 11.00 Oving
 
Kinderen onderzoeken tijdens de rekenles (pdf)
Noordergraaf & Jonker
 
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles (pdf)
Menne
 
Goede problemen (pdf)
Moerlands
 
Natuurlijke wiskunde in het ZML; een boeiende ontwikkelingsreis (pdf)
TAL-team
 
Nieuwe accenten voor meten en meetkunde in de bovenbouw (pdf)
De Meulemeester
 
Pentomino's, ontdekken van een wereld vol vierkanten (pdf)
Standaert & Tydtgat
 
Penningrekenen (pdf)
Veltman
 
Van bouwen naar bouwtekening (pdf)
Thema
Bouw
5
bovenbouw
4
algemeen
4
algemeen
1
algemeen
5
bovenbouw
5
bovenbouw
5
algemeen
4
onderbouw
11.30 - 12.30 Ter Heege
 
De emotionele kant van het leren rekenen (pdf)
Buijs
 
Naar een aangepast leertraject voor zwakke rekenaars in de bovenbouw (pdf)
Van Dijk
 
Compacten en verrijken van de rekenles (pdf)
*Uitgeverij Bekadidact
 
Aan de slag met software Wis en Reken (pdf)
Van Dongen
 
Van sneeuwkristal tot mozaïek - ervaringen opdoen met meetkunde (pdf)
Kennisnet
 
Zoekmachine 'Davindi' (pdf)
Van Rooijen
 
Samenrekenen voor kleuters: Spelenderwijs leren rekenen! (pdf)
Kindt
 
Rekenen op zijn Babylonisch! (pdf)
Thema
Bouw
1
algemeen
2
bovenbouw
3
midden- en bovenbouw
5
algemeen
4
onderbouw
5
algemeen
4
onderbouw
5
algemeen


De thema's:
1: Wiskundige wereldoriëntatie
2: Rekenen voor de zwakkere leerlingen
3: Rekenen voor de betere rekenaars
4: Realistisch rekenen in de praktijk
5: Overig
* programmawijziging

Voor het bekijken van de pdf-documenten heeft u een versie nodig van Acrobat Reader