kop

Opleiding 2015-2016 (groep 13, nova_3)

| Home | Intake online | Programma | Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 | Dag 6 | Dag 7 |

Dag 1 - 18 september 2015

Programma
Huiswerk
  • Denkpapier-kladpapier:
    • Laat een klas een (of meer) opgave(n) maken met klad- of uitwerkpapier. Kies bijvoorbeeld opgave(n) uit een voorbeeldexamen.
    • Neem het kladpapier in en analyseer het werk van een aantal studenten (met een didactische blik). Wat valt je op? Wat leer je over het rekenen van je deelnmers? Wat betekent het voor jouw lessen?
    • Neem een of enkele uitwerking(en) met daarbij jouw analyse op in het portfolio . Anonimiseer het leerling werk.
  • Vul de homepage van je portfolio, voeg een kort reken-CV toe.
    Beschrijf ook je huidige beginsitiuatie als rekendocent en je leerdoelen.
  • Vul de intake op de website in.
  • Werk met je groepje aan je onderzoeksvraag en een eerste versie van een onderzoeksplan
Maken van een portfolio
De informatie over de indeling van het portfolio en de stappen om het aan te maken vind je hier
Voorlopige onderzoeksgroepen en onderwerpen
  • Laura en Janneke: hoe maak je getallen en maten concreter en betekenisvoller voor studenten?
  • Annemarie, Burak, Erik: verbeteren motivatie en resultaten als het onderdelen meten verbonden wordt aan de beroepspraktijk (ziekenhuis, drama- of danslokaal, thuisomgeving)?
  • Debora, Hagar, Marja, Maria: Hoe kun je de hulpvraag van deelnemers helder krijgen door open rekenvragen te stellen? Welke vragen werken? hoe voer je zo'n rekendiagnosegesprek?
  • Stefan en Joep: online of boek: wat werkt beter? wat vinden deelnemers prettiger/motiverender? Hoe stuur je online werken aan en hoe bied je de studenten hulp?
  • Kitty en Ruud: Hoe ga je om met verschillen? Hebben activerende werkvormen en groepering effect op motivatie en resultaten?

Literatuur bij deze dag

Literatuur divers

Oefenen
Overig
Literatuur (rekenen/wiskunde)

Verzameling van 4000 artikelen over reken-wiskunde onderwijs