[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 25-3, maart 2006

Algebraïsche basisvaardigheden en symbol sense in de tweede fase van havo en vwo

P. Drijvers

Het algebravraagstuk staat centraal in het onlangs verschenen boek Wat a is, dat kun je niet weten. Als voorproefje hier een bewerking van een van de hoofdstukken (PDF).

Algebra moet!

S. Kemme

Meteen na het verschijnen van Wat a is, dat kun je niet weten is Sieb Kemme gevraagd het boek te lezen en opkomende gedachten aan het papier toe te vertrouwen (PDF).

Wat te bewijzen is (32)

M. Kindt

Hoeveel vierkanten bevat een dambord? (PDF).

Het duivenhokprincipe

L. Wesker & S. Ketelaars

Op 25 november j.l. hebben duizenden leerlingen zich gebogen over de opdracht in het kader van de wiskunde b-dag. Lidy Wesker vertelt hoe dit verliep op het Jac P Thijsse College, en illustreert haar verhaal aan de hand van een verslag van Sjors Ketelaars (PDF).

Dit zeggen al die getallen eigenlijk

H. Elffers

In de Nieuwe Wiskrant van juni 2005 stond het artikel ‘Wat zeggen al die getallen eigenlijk?’ van M. van Lambalgen en R. Meester. Dat artikel was eerder gepubliceerd in Trema, het tijdschrift voor de rechterlijke macht. Omdat de redactie van de Nieuwe Wiskrant niet over het tijdschrift zelf beschikte, is het ons ontgaan dat er in datzelfde nummer al een repliek stond van Henk Elffers. De redactie wil u deze repliek niet onthouden (PDF).

Phyllotaxis, Fibonacci en de gulden snede

G. Verbeeck

Gilberte Verbeeck stuitte tijdens een zoektocht voor een themanummer van ons Vlaamse zustertijdschrift Uitwiskeling op het phenomeen phyllotaxis. Daar is op het internet veel over te vinden, maar alleen hier kun je de phyllotaxis simuleren op de grm; in de vorm van een vraag-en-antwoordformat waar zonder al te veel moeite een werkblad voor leerlingen van te maken is (PDF).

De realiteit van

S.J. Doorman

Op de NWD van 2005 stonden vier lezingen met wel hele korte titels op het programma: e, p, 0 en i. De laatste titel behoorde bij onderstaand verhaal van Joop Doorman. Van de ‘numeri absurdi’ naar de ‘Theory of Everything’; de weg loopt via i (PDF).

Over selectieproblemen en weegschema’s

S. Bhulai & C. Quant

In de studiegroep ‘Wiskunde met de industrie’ worden jaarlijks problemen uit het bedrijfsleven voorgelegd aan wiskundigen. In 2005 vond de bijeenkomst plaats op de Vrije Universiteit te Amsterdam. Sandjai Bhulai en Corrie Quant beschrijven de werkwijze van de studiegroep en gaan vervolgens in op twee problemen die aan de orde kwamen (PDF).

Geen t-shirt deze keer...

R. van Oord

Onlangs vond de twaalfde editie van de Nederlandse Wiskunde Dagen plaats. Onze inmiddels vaste scribent kwam, zag en liep mee in de funrun. Om vanaf nu nooit meer van een koude kermis thuis te hoeven komen, hetgeen de NWD volgens zijn impressie ook beslist niet was... (PDF).

De goniometrische cirkel heeft tanden

M. Roelens

De werking van de goniometrische cirkel levert een mooi stukje wiskunde op (PDF).

Samen actief: onderwijs en bedrijfsleven

P.P. Truijen, M. Dekker, T. Geraats & A. Lukassen

In het kader van het project ‘Werk aan de winkel’ is er op het Bisschoppelijk College te Weert een echte winkel geopend: *Twinkeltje*. Annemarie Lukassen laat zien hoe deze koppeling tussen de vakken economie, Nederlands en wiskunde werkt (PDF).

‘Gewoon een leuke les’

W. de Leeuw

In de rubriek ‘Gewoon een leuke les’ wordt een kwartetspel beschreven dat gemaakt is door Wendy de Leeuw. En een verslag van de lessen die met dit kwartetspel gegeven zijn (PDF).

vo en wo: samen verder in het kader van wiskunde D?.

H. Sterk

Tijdens de laatste NWD liet Hans Sterk zien hoe het samenwerkingsverband tussen de Technische Universiteit Eindhoven en een aantal VWO-scholen in de regio eruit ziet. Deze samenwerkingsverbanden kunnen mogelijk de basis vormen van regionale ontwikkelkernen voor bijvoorbeeld het nieuwe vak wiskunde D (PDF).

[an error occurred while processing this directive]