[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 32-1, september 2012

De mechanica van de stuiterbal

R. Biel

In hun historische ontwikkeling hebben de ‘concrete’ mechanica en de ‘abstracte’ wiskunde altijd een sterke wisselwerking gehad. Ook voor de moderne leerling biedt deze combinatie nog steeds leerzame en aansprekende stof. In dit artikel bekijkt Rik Biel de beweging van de stuiterbal, een voor kinderen vermakelijk verschijnsel waarvan een eenvoudig model wellicht ook de oudere jongeren kan boeien. Althans betrekkelijk eenvoudig, want het limietbegrip dat erin opduikt, dwingt ons tot enig filosoferen (PDF).

Een leuke les: een silhouetpuzzel

K. Kaspers

In deze aflevering van de rubriek Een leuke les laat Kim Kaspers zien hoe je met kaartjes eenvoudige silhouetpuzzels kunt maken. Dit ouderwetse idee blijkt nog eigentijdse toepassingen te hebben, waarbij symmetrie en aantal mogelijkheden samenhangen. Probeer het uit met uw leerlingen! (PDF en extra materialen).

Wat te bewijzen is (58)

M. Kindt

Wederkerige polynomen zijn sinds 1958 geen deel meer van de examenstof, maar toch is er een aantal situaties waarin de wederkerige vergelijking een rol speelt. Deze aflevering van Wat te bewijzen is besteedt aandacht aan de construeerbaarheid van de regelmatige p-hoek (PDF).

De OnderbouwWiskundeDag

D. de Haan, M. Doorman, V. Jonker & M. Wijers

In navolging van de succesvolle Wiskunde a-lympiade en Wiskunde b-dag organiseerde het Freudenthal Instituut in 2012 voor het eerst de WiskundeOnderbouwDag: een teamwedstrijd voor klas 3 h/v, waarin een groot en herkenbaar probleem centraal staat. Aan deze pilotuitvoering, waarin het probleem was om beveiligingscamera’s in een museum op te stellen, deden ongeveer 100 teams mee. Dédé de Haan, Michiel Doorman, Vincent Jonker en Monica Wijers doen verslag van het ontwerp, het verloop en de resultaten van deze activiteit (PDF).

Spelen met kwadraten

B. Boon

Het Liber Quadratorum van Fibonacci is sinds 1225 een inspiratiebron voor wiskundigen en wiskundeleraren. Bert Boon laat in dit artikel, gebaseerd op zijn werkgroep op de nwd, zien hoe boeiend de wereld van de kwadraten is en hoe daarin, ondanks alles wat we al weten, toch verrassende patronen te ontdekken zijn. Met tot slot een werkblad over steentjeswiskunde, zodat ook uw leerlingen kunnen meegenieten! (PDF)

“Pak allemaal je rekenboek en kijk op pagina 86”

C. van Waveren Hogervorst & J. Daemen

Rekenvaardigheden staan sterk in de belangstelling, ook in het voortgezet onderwijs. Docenten in de brugklas verbazen zich wel eens over wat hun leerlingen wel en vooral niet kunnen op rekengebied. Vanwaar deze verbazing? Aan de hand van twee fragmenten uit een rekenmethode identificeren Caroliene van Waveren Hogervorst en Joke Daemen enkele opvallende kenmerken van het rekenen op de basisschool, die sommige moeilijkheden van leerlingen in de overgang naar het voortgezet onderwijs begrijpelijk maken. (PDF)

Digitaal of schriftelijk?

M. Abels

Wanneer je digitaal lesmateriaal maakt en je wilt van de leerlingen meer zien dan alleen de antwoorden, dan biedt de Digitale Wiskunde Omgeving (dwo) veel interessante opties. Aan de hand van een aantal voorbeelden laat Mieke Abels zien wat er mogelijk is (PDF).

DVD-bespreking: The story of maths

D. de Haan

In 2008 produceerde de BBC de DVD The story of maths, die sindsdien veel positieve kritieken ontving en in verschillende talen, waaronder het Nederlands, is uitgebracht. Dédé de Haan bespreekt in dit artikel de inhoud van deze boeiende dvd en legt uit hoe ze deze inzet in een cursus in de opleiding tot tweedegraads wiskundeleraar van de Hogeschool Utrecht (PDF).

Symposium wiskundedidactiek: een impressie

S. van Boven

Op 8 juni 2012 vond ter gelegenheid van het verschijnen van het Handboek Wiskundedidactiek een symposium plaats. Bekende sprekers als Joop van Dormolen en Anne van Streun mochten op een groot en aandachtig gehoor rekenen. Saskia van Boven schreef een impressie (PDF).

De schijnkracht van Coriolis met behulp van matrices

A.F. Hengeveld

In het vorige nummer van de Nieuwe Wiskrant schreef Alef Sterk over de complexiteit van de weersvoorspelling, waarbij de kracht van Coriolis als voorbeeld fungeert. Dit artikel inspireerde Ton Hengeveld tot zijn reactie, waarbij hij matrices gebruikt om deze schijnkracht op elegante wijze af te leiden (PDF).

[an error occurred while processing this directive]