[an error occurred while processing this directive]
Wiskunde, de wetenschap van ontoegankelijke abstracties? Of een vak dat een rijke historische ontwikkeling kent en midden in de samenleving staat, met parallellen naar kunst en cultuur? In dit artikel pleit Michiel Doorman voor een brede en rijke kijk op wiskunde, die bijvoorbeeld wiskunde C tot een passend en interessant vak kan maken. Hij illustreert zijn perspectief met een aantal voorbeelden (PDF).
In een 4 HAVO-proefwerk over Systematisch Tellen stond een originele opdracht over een vrolijk gekleurde strandbal. Een vraag daarin bleek ingewikkelder dan voorzien en nodigde uit tot nader wiskundig onderzoek. De moraal is dat je grote problemen kunt aanpakken door eerst de kleinere op te lossen, maar dat niet elke leerling daar in de praktijk op zit te wachten. Henk Hietbrink doet verslag en verbindt zo wiskundige theorie en onderwijspraktijk (PDF artikel en Excelbestand bijlage).
Op 1 februari was het weer zo ver: ongeveer 650 wiskundeleraren en 100 andere belangstellenden zoals lerarenopleiders, onderzoekers en wiskundefans, trokken naar Noordwijkerhout voor het opdoen van hun jaarlijkse portie inspiratie: De Nationale Wiskunde Dagen. Saskia van Boven schreef een impressie (PDF).
Hoe is het om op een Europese school te werken? De Rotterdamse Fleur Goudriaan werkt als wiskundedocent binnen de Nederlandse sectie van een van de vier Europese scholen in Brussel. Reden voor Floris van Driel om haar te interviewen (PDF).
Met de vernieuwde wiskundecurricula van HAVO en VWO zal in 2015 ook het meetkundeprogramma voor VWO-wiskunde B veranderen: de analytische meetkunde met coördinaten krijgt een prominentere plaats. Dit is aanleiding om in de Wiskrant dieper op dit onderwerp in te gaan. In het derde artikel van deze serie achtergrondartikelen gaat Aad Goddijn in op de rol van de coördinaten, waarbij hij terugkeert naar de bronnen van Descartes (PDF).
PDF's: HAVO-examen 2012, correctievoorschrift bij examen (PDF)
Beginnend met mooie herinneringen aan de driehoek van Pascal op de middelbare school, voert deze editie van Wat te bewijzen is langs onder andere de harmonische driehoek van Leibniz en het ‘harmonisch oneindige’ van Oresme, via alternerende rijen tot een verrassende kettingbreuk van Brouncker, waarmee uiteindelijk twee voorstellingen van aan elkaar geknoopt worden (PDF).
De rubriek Uit de ivoren toren richt zich op het toegankelijk maken van resultaten van vakdidactisch of onderwijskundig onderzoek. In deze aflevering gaat Irene van Stiphout nader in op haar onderzoek naar de manier waarop lineaire vergelijkingen in de schoolboeken aan de orde komen. In haar conclusie benadrukt ze het bestaan van twee didactische sporen die samen leiden tot een weinig consistente didactische lijn (PDF).