[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

Nieuwe Wiskrant 27-1, september 2007

Meetkunde: waarom met én zonder algebra

A. Goddijn

Analytische versus synthetische meetkunde? Als het aan Aad Goddijn ligt: hoe dan ook meetkunde! Aad is gevraagd namens de werkgroep meetkunde van ctwo dit artikel te schrijven, maar het bevat ook een reactie op een onderdeel van het artikel van Klaas Landsman in de vorige Wiskrant (PDF).

Humbug en alleen maar winnaars...

R. van Oord

Halverwege de vorige en de volgende NWD het verslag van de dertiende editie, die vrijwel geheel zonder noemenswaardige rampspoed verliep. Rob van Oord bericht (PDF).

Honderd gevangenen en een gloeilamp

H. van Ditmarsch

Bijna een half jaar heeft u de tijd gehad om het probleem zelf op te lossen. Want toen presenteerde Hans van Ditmarsch dit raadsel tijdens zijn workshop op de NWD. Mede naar aanleiding van de reacties die hij ontving, wordt de oplossing van het raadsel hier gepresenteerd (PDF).

Descartes: ik denk, dus ik besta

J. Jansen

Op de eerste plaats worden alle leermaterialen ontwikkeld voor de leerling en in tweede instantie voor de docent. Het materiaal bewijst zijn schoonheid, originaliteit, gratie, etcetera pas wanneer blijkt dat het in staat is bij de leerling een vonk over te laten springen. Of nog mooier: de leerling én de docent aan het denken zet. Dat laatste overkwam Jacques Jansen, leraar aan het Strabrecht College te Geldrop (PDF).

De d van ‘Diep’ of de d van ‘Doom’ of gewoon: de d van ‘Doen!’

‘Studiestijgers’

De Studiestijgers is een groep van leraren in de exacte vakken te Groningen, zowel uit het voortgezet als uit het wetenschappelijk onderwijs. De subgroep wiskunde heeft zich beziggehouden met complexe getallen. Pauline Vos heeft de bijdragen van een aantal Studiestijgers verwerkt in dit artikel (PDF).

Wiskunde D: het steunpunt aan de TU/e

H. Sterk

Eindhoven is de thuisbasis voor zowel het steunpunt wiskunde D als NLT. In beide steunpunten werkt de Technische Universiteit Eindhoven samen met de Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Voor wiskunde D komt daar ook nog de landelijke samenwerking met t(r)u’s bij. De maandelijks op de TU/e bijeenkomende kerngroep van VO- en HO-docenten licht de activiteiten van het steunpunt toe, verwoord door Hans Sterk (PDF).

Wiskunde C: daar komt muziek in

M. Doorman

Wiskunde C krijgt vanaf 2011 een invulling die past bij het profiel Cultuur en Maatschappij. De werkgroep wiskunde C onderzocht welke onderwerpen kansrijk zijn. Michiel Doorman deed verslag van de stand van zaken in het vorige nummer van de Wiskrant. Vanwege enkele foutjes in de opmaak van het artikel hierbij een herziene versie waar letterlijk en figuurlijk muziek inzit (PDF).

Wat te bewijzen is (38)

M. Kindt

Onder de letter C in het Woordenboek van merkwaardige en interessante meetkunde vinden we als eerste ‘Caïrobetegeling’. Met deze interessante en merkwaardige tegels zijn in Caïro straten geplaveid... (PDF)

Leerlijnen: van rekenen naar algebra, van basisschool naar voortgezet onderwijs

T. Dekker, W. Spek, M. Wijers & P. van der Zwaart

In het kader van het real project is onderzocht of de algebraleerlijnen in de gangbare methodes doorlopen. Dat blijkt niet het geval te zijn: algebra wordt niet als een veralgemenisering van het rekenen gezien. Truus Dekker, Monica Wijers, Wim Spek en Pieter van der Zwaart hebben naast dit onderzoek ook voorstellen gedaan om de breuk in de lijn van rekenen naar algebra te herstellen. Een verslag (PDF).

Gewoon een leuke les

L. van Meerkerk

In de rubriek ‘Gewoon een leuke les’ willen we voorbeelden laten zien van de talloze mooie lessen die dagelijks op scholen gegeven worden. Deze keer een bijdrage van Linda van Meerkerk, thans werkzaam op het Griftland College te Soest (PDF).

Modelleren van bruggen en bogen

A. Heck

Mag je zomaar de kabels van een hangbrug beschrijven met een kettinglijn? Of een hangend touw tussen twee punten met een parabool? Formeel zijn beide onjuist. André Heck betoogt dat de uitkomst niet zo van belang is, maar dat een gegeven model nog geen modelleren is, en juist de activiteit ‘modelleren’ biedt veel mogelijkheden (PDF).

[an error occurred while processing this directive]